2015-05-22

Molekylär lunch!

Efter Experyment var det dags för lunch på restaurangen Sztuczka, vars namn betyder trick. Det passar bra, för de ägnar sig åt molekylär matlagning, dvs mat i form av skum och andra roliga konsistenser. Trick, helt enkelt! 

Man kunde ana att det inte är ofta det dyker upp en massa barn på den här restaurangen! Maten var väl lite för speciell för att passa i alla fall mina barn, ni ser Elviras skeptiska min när hon provsmakar getostmousse! Men hon smakade i alla fall!


Och efter ett tag kom hon igång och pratade med Saga och Linnea, kul!


De flesta barnen satt vid ett bord och de flesta vuxna vid ett annat. Det fanns inte plats för så många fler än oss. 


Maten då? Ja, jag tyckte allt var supergott! Först fick vi en för-förrätt, gjord på gröna ärtor. Inget jag brukar gilla, men det här var helt ok!
Till förrätt serverades getostsmousse med sesamfrögodis, rödbetsgelé och fänkålskaviar, om jag har lyckats översätta rätt. 
Till varmrätt valde jag och Elvira fläskfilé med potatispuré, persiljesvampkaka (det gröna som ser ut som en tvättsvamp), picklat äpple och baconkrisp. 
Och avslutningsvis efterrätten; rostad vit choklad-kräm med sockervadd och rökt honungsglass. Det var något syrligt runt den också, citron eller lime eller nåt, men det stod inte i menyn. 


Efterrätten serverades på en bädd av torr-is, något som uppskattades mycket av både stora och små. Häftigt och vackert!


Allt var mycket gott utom för-förrätten som ändå var helt ok. Jag var så mätt att jag nästan rullade ut från restaurangen!

Elvira var inte lika imponerad av maten. Hon hade smakat på mycket, men gillade bara köttet och efterrätten! 

Vi åt i ca två timmar! Länge för barnen, men de hade stort tålamod och skötte sig jättebra!

Det var en häftig restaurang som jag gärna återvänder till!

Tack än en gång Stena Line och Pomorskie travel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar