2015-05-23

Fredagkväll i Sopot!

Vid 18-tiden på fredagkvällen samlades vi  i lobbyn för att sätta oss på små elbussar och åka och se oss omkring i Sopot. Det var roligt att se den fina staden med många vackra gamla hus. Hela trestadsområdet är dessutom fullt av parker och grönska, det är lummigt och vackert på många ställen!


Vi tittade bland annat på Grand Hotel, som sägs ha varit Hitlers sommarresidens efter att han invaderat Polen. 



Polens riviera är så fin! Barnen gick barfota en stund i sanden! I bakgrunden syns piren, en av de längsta träpirerna som finns (i Europa?), 512 m lång!



När jag la ut det här kortet på Facebook skrev min bonusdotter Josefin "Skulle inte ni till Polen?" Och det var ju lite det den här resan skulle handla om. Våra fördomar om Polen. Jag tror inte att så många svenskar som inte varit här har en aning om att Polens riviera finns.  Det är så vackert!





Och Sopot, med alla sina vackra byggnader, blev jag helt förälskad i. Åh, vad jag vill åka hit igen! Och ha ännu mer tid att utforska staden i lugn och ro!


Vi tog en promenad på piren. Vackert! Här skulle jag vilja sitta i lugn och ro och titta på folk och havet och kanske äta en glass!


Vi passade på att ta en gruppbild. Hela härliga Bloggbussen 2015 - gänget!




Sedan var det dags för middag! Vi gick rakt upp från piren till ett litet torg och där låg restaurangen Galeria 63. 


Från min position, djupt nersjunken i en soffa, (inte det bekvämaste när vi åt) fotade jag mitt resesällskap. En massa trevliga människor som jag lärde känna ännu bättre under kvällen!



Elvira och jag åt tagliatelle med kyckling, soltorkade tomater, vitlök, solrosfrön, persilja och parmesanost. Det låter som nåt jag gillar, eller hur?!


Något som är härligt när man umgås med andra bloggare är att man inte behöver skämmas för att man tar fram kameran i tid och otid. Till exempel för att fota maten! Här fotas min efterrätt, eftersom den kom in före "fotografernas"!


Så här såg den ut när jag tagit ett par skedar av den. Den blev ännu vackrare när man såg bären inuti! Det är en vit chokladkaka fylld med bär. Jag ör ju lite svag för vit choklad och bär. Mycket gott! Men mäktigt! 



Innan vi åkte tillbaka till hotellet gick vi och tittade på det här minst sagt annorlunda huset. Guiden försäkrade oss att husets utseende inte beror på att arkitekten var full när han ritade det, utan att det är inspirerat av en svensk konstnär som ritade av hus på det sättet. Kul, hur som helst!



Sedan åkte vi tillbaka till hotellet med ett gäng trötta barn. Det var en roligt men intensiv dag!



Ingen har väl missat att det är Stena Line och Pomorskie travel som har planerat och bjudit med oss på den här resan?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar