2019-09-22

Limstensgruvorna

Penny och Roxanna sov hos oss, men åkte hem på förmiddagen. Då åkte Håkan och jag och handlade. Det var första gången jag var med och veckohandlade och det gick bra, även om jag var matt efteråt. 
Till lunch åt jag pasta och köttfärssås. Det var första försöket med pasta och det gick bra! Jag åt inte upp allt på bilden dock. 



Efter lunch åkte Håkan och jag till Limstensgruvorna. 
Det var en vacker vandring på ca 1 km från där vi ställde bilen. Alldeles lagom! 



Överallt syntes spår av gruvdrift. 



Vid stigens ände fanns en informationsskylt. Limsten är ett annat namn för kalksten (jämför med engelskans Limestone), och det var huvudsakligen det som bröts här. Det var ett dagbrott, på många ställen hade de lämnat ”broar”, troligtvis som stöttor för att väggarna inte skulle rasa. 



Det var en bit upp, på sina ställen. Undrar hur tallen klarar en höststorm?





Otroligt läcker miljö!



Sen åkte vi hem och slöade! Jag tog lite fina kort på Elvira, eftersom de inte tar skolkort i år så får jag försöka fixa det själv. Jag fick tyvärr inte visa dem. 
Till kvällsmat blev det mosad potatis med rådjurs- och nötbiffar och svampsås. Jag orkade inte båda biffarna, men ville smaka bägge sorterna så jag åt lite av varje. 



Sent på kvällen kom en förkyld Mathilda hem. Hon skulle ha sprungit ett lopp igår, men var för förkyld. 

Nu får vi se vad den här dagen har att bjuda på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar