2026-06-25

Fagertärn

 Onsdagen började jag med en joggingtur.


Sen blev det årets första dopp i poolen. 


Jag grejade lite och tog det lugnt. Oskar och Liv åkte och jobbade. Jag åt lunch i solen. 


Läste lite!


Sen åkte Håkan och jag till Fagertärn. Bron där gick sönder för ett par år sedan. Nu har de fixat en ny bro lite längre bort, först spänger och så en kort bro. 


I fjärran anas den gamla bron. 


Stillsamt och vackert runt sjön!


Utsikt från bortre änden. 


Vi!


Vi avslutade med fika. 


Sen åkte vi och badade. 


Jag la mig i hängmattan och slumrade till. Vi åkte till återvinningen.

Jag läste och stickade, en lugn och skön kväll!

Fika hos farmor och Svansen på Skansen

 Håkan och jag inledde även tisdagen med en promenad tillsammans. Varmt och svettigt!


Jag plockade smultron i trädgården och åt till frukostyoghurten. 


Vi handlade lite på Dollarstore och åkte upp med blommor till Elvira. 


Jag hade bokat en kartong jordgubbar, så den åkte jag och hämtade. 


Efter lunch åkte vi till Ingalill och fikade. Vi fick med oss Oskar och Liv. 


Oskar åkte och jobbade. Liv fick hänga med mig och Håkan. Vi åkte och handlade lite. Sen rensade jag jordgubbar. Liv planterade blommor i krukan på framsidan. 

På kvällen var det dags för Svansen på Skansen. Hamburgertema i år, denna gång asiatiskt. 
Vi drack mocktails med tropiska frukter. 


Hamburgare med asiatiska inslag. 


Maria hade fixat glass med ingefära och citron samt sesamkakor. 


Vi tittade på allsången också. Inga favoritartister direkt. 

Sen kom Oskar hem, stackarn fick en jobbokning i sista stund och missade premiären på Svansen. 

2026-06-24

Böcker i maj

 30/4 Solsken över semesterbokhandeln av Kiley Dunbar

3/5 Främlingen av Diana Gabaldon

10/5 Kärleksbrev på semesterbokhandeln av Kiley Dunbar

15/5 Vi for upp med mor av Karin Smirnoff 

16/5 Pojkarna från Södra Möre av Henrik Hollbox

19/5 Skaparen av Arne Dahl & Jonas Moström

20/5 Svikaren av Arne Dahl & Jonas Moström

22/5 Himlen är alltid högre av Jonas Moström

24/5 Dominodöden av Jonas Moström

26/5 En sång för oss av Susanne Fellbrink

28/5 Täcknamn: Lodjuret av Nathalie Redmo

11 böcker i maj. Böckerna om semesterbokhandeln var mysiga. Södra Möre var bra och Dahls böcker fick mig att längta efter nästa i trilogin. (?) Jag jobbade hårt med landskapsutmaningen #läsasverigeslandskap och prickade av flera landskap.

2026-06-23

Håkan och jag gör saker tillsammans

 Igår gjorde Håkan och jag ovanligt mycket tillsammans. Vi tog en morgonpromenad.


Sen klippte Håkan gräset medan jag handlade lite grejer till mamma, så vi gjorde inte allt tillsammans. Jag hamnade i hängmattan en stund också. 


På eftermiddagen fikade vi med mamma! Efter det lånade vi böcker på biblioteket och handlade lite. 


Vi kollade svampläget tillsammans. 


De behöver lite mer tid. 


När Oskar slutat jobbet åkte vi och badade. Det var riktigt skönt i vattnet. 

Sen åkte vi hem och åt kvällsmat och kollade lite på Maria Vern som förberedelse inför vår semester på Gotland. 

En härlig sommardag!

2026-06-22

Hemfärd

 Håkan tog en promenad på söndagsmorgonen, Maria och jag la klart pusslet.


Sen packade och städade vi och sa hejdå till stugan och Säljer. 


Vi stannade för att ta en cache vid en fin gammal bro, men cachen var på andra sidan och det var förbjudet att gå på bron. 


Lunch vid Almasjön. 


Melodikrysset 


Sightseeing i Lesjöfors, bandyplanen. 


Ett kort toalettbesök i Filipstad, kaffe och glass inmundigades i bilen. 


Hemma!


Håkan och jag handlade. Oskar hämtade Liv när hon slutade jobbet och köpte med sig mat från Burger King hem. Oskar skjutsade hem Liv. Jag byggde Lego. 

Tråkigt att åka hem från Sälen, men ändå skönt att vara hemma!

2026-06-21

Lugn midsommardag

 Vi tog det lugnt på förmiddagen.

Pusslade


Fikade


Efter en lunch bestående av rester åkte vi en sväng. Vi tittade in på Stadium Outlet, vi letade loppis och tittade på ett vattenfall. 


Vi stannade vid Olnispagårdem och tog bron över älven. 


Vi såg båtarna som roddes till midsommarfirandet igår. 


På andra sidan finns Gustav Vasas lekpark. Här finns stugan där han flydde genom dasset m fl. 


Slottet Tre kronor. 


Inte Vadaskeppet utan ett annat, som jag glömt namnet på. 


Midsommarstången vid Olnispagården. 


Vi åkte hem och tog det lugnt. Maria och jag tog en kort promenad, men vädret var instabilt. Enligt Yr skulle det bli åska på eftermiddagen och på kvällen. Ovädret missade oss på eftermiddagen. 
Vi åt kvällsmat. Håkans hemgjorda potatissallad!



Sen var det dags för fotboll Sverige-Nederländerna. 


Tyvärr gick det inte så bra. Vid 2-0 bytte vi till filmen vi började se kvällen innan, Lucky number Slevin. 


Vi väntade på ett rejält åskväder. 


Utkanten av det passerade oss. 


När vi gick och la oss sken solen!