2026-06-23

Håkan och jag gör saker tillsammans

 Igår gjorde Håkan och jag ovanligt mycket tillsammans. Vi tog en morgonpromenad.


Sen klippte Håkan gräset medan jag handlade lite grejer till mamma, så vi gjorde inte allt tillsammans. Jag hamnade i hängmattan en stund också. 


På eftermiddagen fikade vi med mamma! Efter det lånade vi böcker på biblioteket och handlade lite. 


Vi kollade svampläget tillsammans. 


De behöver lite mer tid. 


När Oskar slutat jobbet åkte vi och badade. Det var riktigt skönt i vattnet. 

Sen åkte vi hem och åt kvällsmat och kollade lite på Maria Vern som förberedelse inför vår semester på Gotland. 

En härlig sommardag!

2026-06-22

Hemfärd

 Håkan tog en promenad på söndagsmorgonen, Maria och jag la klart pusslet.


Sen packade och städade vi och sa hejdå till stugan och Säljer. 


Vi stannade för att ta en cache vid en fin gammal bro, men cachen var på andra sidan och det var förbjudet att gå på bron. 


Lunch vid Almasjön. 


Melodikrysset 


Sightseeing i Lesjöfors, bandyplanen. 


Ett kort toalettbesök i Filipstad, kaffe och glass inmundigades i bilen. 


Hemma!


Håkan och jag handlade. Oskar hämtade Liv när hon slutade jobbet och köpte med sig mat från Burger King hem. Oskar skjutsade hem Liv. Jag byggde Lego. 

Tråkigt att åka hem från Sälen, men ändå skönt att vara hemma!

2026-06-21

Lugn midsommardag

 Vi tog det lugnt på förmiddagen.

Pusslade


Fikade


Efter en lunch bestående av rester åkte vi en sväng. Vi tittade in på Stadium Outlet, vi letade loppis och tittade på ett vattenfall. 


Vi stannade vid Olnispagårdem och tog bron över älven. 


Vi såg båtarna som roddes till midsommarfirandet igår. 


På andra sidan finns Gustav Vasas lekpark. Här finns stugan där han flydde genom dasset m fl. 


Slottet Tre kronor. 


Inte Vadaskeppet utan ett annat, som jag glömt namnet på. 


Midsommarstången vid Olnispagården. 


Vi åkte hem och tog det lugnt. Maria och jag tog en kort promenad, men vädret var instabilt. Enligt Yr skulle det bli åska på eftermiddagen och på kvällen. Ovädret missade oss på eftermiddagen. 
Vi åt kvällsmat. Håkans hemgjorda potatissallad!



Sen var det dags för fotboll Sverige-Nederländerna. 


Tyvärr gick det inte så bra. Vid 2-0 bytte vi till filmen vi började se kvällen innan, Lucky number Slevin. 


Vi väntade på ett rejält åskväder. 


Utkanten av det passerade oss. 


När vi gick och la oss sken solen!



2026-06-20

Midsommarafton i Sälen

 Vi började dagen med frukost och förmiddagsfika.


Sen gick Maria och jag traditionsenligt på promenad. 


Det var lite blött här och var. 


Vi plockade blommor!


Så småningom var det dags för lunch. 



Och jordgubbar!


På eftermiddagen gav vi oss ut på en cachingrunda. Vi trodde det skulle vara en promenad på en stig runt en sjö, men så var det inte riktigt. Upp, ner, utan stig, blöt mosse mm.



Men vi kom runt!


När Maria skulle göra tårtan upptäckte hon att grädden vi köpt var sur. Vi letade öppna affärer och fick åka ner till Sälen-byn. 
Kvällsmat som följdes av film. The usual suspects. Och vi började också titta på Lucky number Slevin. 


Jordgubbstårta!



2026-06-19

Mot Sälen igen!

 På förmiddagen handlade vi och packade. Vid tvåtiden hämtade Håkan och jag Maria och åkte mot Sälen igen!

Vi köpte kaffe i Filipstad och i Vansbro köpte vi med fika.


Kvällsmaten åt vi på pizzerian i Sälen. Skönt att kunna sitta ute. 


Framme!


Maria och jag tog en liten Shiropromenad!




Det är så vackert!


Sen såg vi på Illusionisten och fikade VM-bakelse!

Underbart att vara här igen!