2018-08-25

Vit chokladmousse med limemarinerade jordgubbar

Receptet på denna underbara dessert har efterfrågats, jag har visst inte fått in det i bloggen tidigare vad jag kan se. Här kommer det, för 4 personer:

Vit chokladmousse
3 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 ägg

Limemarinad
1 lime
2 msk flytande honung

Bär
3/4 liter jordgubbar, färska eller frysta

Smält chokladen i vattenbad på svag värme, den får inte vara för varm när du blandar den med övriga ingredienser. Vispa ägg och grädde (löst) i varsin bunke. Du behöver inte göra rent visparna mellan. Häll i den ljumna, smälta chokladen i bunken med uppvispat ägg och vispa ihop. Rör ner vispgrädden. Häll upp i glas/skålar.

Skiva eller mosa jordgubbarna och lägg dem i en bunke. Tvätta limen, finriv skalet och pressa ut saften. Blanda med två msk honung och blanda sedan med jordgubbarna. Häll på jordgubbarna på chokladmoussen precis innan servering.


Till kräftskivan tredubblade jag receptet och då räckte det till 14 portioner.
 

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott det ser ut!!
    Sv: hur vi gjorde de flygande ljusen. Det var inte så svårt men man måste använda två trollformler. Först wingardium leviosa sedan lumos maxima. Om man är mugglare är det lite krångligare men jag har gjort en liten beskrivning i bloggen ska dock lägga till foton :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har övat på trollformlerna men inte riktigt fått till det, så jag får göra på mugglarvis!

      Radera