2018-08-12

A walk down memory lane mm

Igår, lördag, åkte syrran och jag på loppis på förmiddagen. Vi hade trevligt och gjorde lite fynd, men roligast var på hemvägen, då vi tog en annan väg hem och hamnade i skogen bakom mitt barndomshem. Jag bodde där tills jag var 15, syrran bodde där från det att hon var 6-7 kanske och tills hon flyttade hemifrån.

Vi hamnade vid Björkängen, en gammal husgrund från en liten stuga byggd omkring 1670, den sista brukaren Carl Eliasson flyttade därifrån 1952. När jag var lite gick vi ibland på utflykt dit, med min dagmamma Majse bland annat. På vintern åkte vi skidor dit, jag och min kompis Jessica. Det var lagom avstånd om man ville ta skidmärket Snöstjärnan. (2,5 km?)


Vi åkte en bit till, sedan gick vi stigen genom skogen som jag hittade i som i min egen ficka som barn, men vi stannade en bit från husen. Till vänster skymtar mitt barndomshem, till höger min dagmammas hus.


Vi gick också nedför pulkabacken bakom husen, jag minns att den var jättelång och brant när jag var liten. Det kan jag väl inte direkt påstå att den var nu!


Håkan kom hem med kräftor som Kalle fiskat. Dem ska vi äta på vår kräftskiva.


Håkan kokade dem.


Han testade också att "soltorka" tomater.


På kvällen kom syrran och vi åt lax med hjortronsås och tittade på Tjejen som föll överbord. Ännu en trevlig semesterdag och kväll!


1 kommentar: