2018-08-01

Bärplockning, fika, mat och bad i Sälen

Ursäkta bloggtystnaden, jag har fortfarande app-problem och måste blogga från datorn, vilket är mycket omständligare. Men nu kommer ett inlägg i alla fall! I måndags eftermiddag åkte vi och cachade vid Olnispagården, som inte var öppen. Håkan chockade oss alla med att föreslå fika där på tisdagen, vilket vi raskt nappade på. Vi handlade också.


Sedan åkte vi hem och åt supergod mat, spelade Cluedo och tittade på Hälsning från... (1982 och 1975) innan vi tog kväll.


På tisdagen gick Oskar, Mathilda och jag ut och plockade blåbär. Det var lite tråkigt, det fanns inte så mycket bär. Det var väl för torrt där vi plockade antagligen. Oskar ser lite deppig ut.


Efter ett tag satte han sig och åt bär i stället.


Vi gick hem och åt lunch vid stugan.


Håkan kom hem efter en liten nätt 14 km vandring till Östfjällsstugan och Högfjällshotellet.


Jag rensade blåbär, det blev 2 liter som jag frös in och så lite bär att ha till yoghurten.


På eftermiddagen tog vi sedan en tur till Olnispagården igen, denna gång för att fika. De hade såååå mycket gott fikabröd och vi köpte flera sorter och delade på. Mums!


Kameran fick spunk och la på nåt färgglatt filter på det här kortet... Men det är fint vid Olnispagården!


Vi tittade på Dalahäststutställningen!


Och i de gamla husen som nu är museum. Här lite 1700-tal.


Det var varmt, så vi tog ett dopp i Västerdalälven i Sälenbyn. Lite kallt i vattnet men ändå skönt. Det var djupt vatten så det gick att göra ett härligt hopp från bryggan!
Jag är också nöjd med att ha hittat ett härligt blur-filter i min app, när jag inte ville visa alla andra badgäster.


Vi handlade och sedan slöade vi i stugan. Syrran kom upp och vi bar in lite inredning i stugan och så pratade vi en massa. Det var ju Svansen på Skansen-kväll och vi åt italienska tapas, pasta med pesto, bruschetta, soltorkade tomater, Insalata Caprese, marinerade vitlöksklyftor, oliver och charkuterier. Åh, så gott! Sedan lyssnade vi på allsången och spelade Cluedo.


Ett kvällsdopp i Rörbäcksnäs fick det bli också, även där med djupt vatten och hopp från bryggan.



Sedan åkte vi hem och såg Hälsning från 1990 innan det var läggdags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar