2015-07-22

En dag i Riga!

Efter en god frukost gick vi ut på däck och såg Riga närma sig. I hamnen låg redan kryssningsfartyget Costa Pacific.


Det tog jäääättelänge innan vi kunde gå av båten, landgången var smal och jag antar att det var mycket folk ombord. När vi kom av tog vi spårvagnen till en matmarknad som är i gamla zeppeliner-hangarer. Där strosade vi omkring en stund, provsmakade honung och köpte hallon. 


Sedan gick vi till Gamla Stan. Oskar och Mathilda åkte upp i St Peterskyrkans torn och tittade på utsikten. 


Vi strosade runt och tittade på vackra hus. 


Till lunch åt vi kebab/falafel/pizza. 


Tre syskon Bergkvist!


Frihetsmonunentet


En bit av den gamla ringmuren. 


Svenskporten, Riga har varit svenskt i 87 år. 


Så småningom tog vi spårvagnen tillbaka, lekte en liten stund i en lekpark som inte var rolig och tog oss så småningom tillbaka till båten. 


Där testade även Elvira att köra motorcykel. Det var tydligen mycket roligt!


Vi åt buffé även denna kväll. Vi fick ett bra bord i fören vid fönstret. 


Det blev inget "svansen på Skansen", men barnen gnolade på Stockholm i mitt hjärta!


Håkan och barnen har sovit gott i natt. Mathilda och jag låg vakna (fast vi visste inte att den andra gjorde det) mellan 01 och 04, det blåste en del, smällde väldigt i skrovet och gungade så att vi mådde illa. Jag var lite rädd när det lät och gungade som värst, man är rätt liten på ett stort hav. Men så småningom lugnade det sig lite och efter en lång stund kunde jag somna. Idag är jag trött...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar