2013-07-10

Citronkladdkaka


Jag blev så sugen på att testa citronkladdkaka här om dagen, så jag googlade runt och hittade ett recept som jag följde ungefär. Funderar på om mitt vanliga recept hade funkat, om jag hade bytt kakaon mot citron? Den här kakan blev i alla fall väldigt god, lite knäckig och gillades starkt av både mig och barnen. Jag hann dock inte få till nån bra bild på den. Vi åt den som den var, men den kan nog vara god med jordgubbar och vaniljglass till också. Receptet? Kommer här!:

Citronkladdkaka
2 ägg
2,5 dl strösocker
1 citron
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
150 g smör
Ströbröd

Rör ägg och socker. Blanda i finrivet citronskal, citronsaft, vaniljsocker och mjöl. Smöra en rund form. Blanda i det smälta smöret i smeten. Bröa formen. Häll smeten i formen. 150 grader i 35 minuter.
Eventuellt kan man pudra kakan med florsocker när den svalnat.

En god sommarkaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar