2020-05-10

En helg i Sälen

Jag vet att vi inte ska göra onödiga resor just nu, vi ska inte riskera att sprida Corona och vi ska inte belasta sjukvården i onödan. Men syrran har haft hantverkare i sin stuga i Sälen som har renoverat hennes badrum, så hon var tvungen att åka upp och göra en slutinspektion innan hon betalade fakturan. Hon ville inte åka själv, så jag följde med. Vi är båda friska och så här i efterhand kan jag konstatera att vi inte har behövt belasta sjukvården på något sätt. 

Vi åkte i går morse. Vårt första stopp blev en cache på gränsen till Dalarna. 



Nästa stopp blev förmiddagsfika på Vansbro konditori. Det var relativt folktomt och vi höll avstånd till andra människor. 
En vasasnurra och en biskvi med kola och havssalt (?) som smakade mycket bra!



Vi tog god tid på oss att åka upp, så lunchen intogs vid Olnispagården i Sälen. Ostkaka med grädde och bär!



Härligt att kunna sitta ute! 



Vi kom upp på eftermiddagen och fick först städa efter snickarna, det var byggdamm och skräp överallt. Sedan fikade vi kokosflarn och rabarberbiskvi från Vansbro. 



Det var bart på vägarna och till viss del på marken, men en hel del snö kvar. 



Vi gick en promenad och tittade till backarna. Längtar tills nästa skidsäsong!!!





Sedan åt vi kvällsmat, ädelostpasta med bacon. Vi jobbade lite också, syrran skruvade ner en hylla och spacklade i hallen på nedre stugan och jag maskerade och spraymålade ett hus! Från början var det vitt. 






Vi gick upp till stugan och satte upp duschdraperi mm i badrummet. Det blev så fint! Fönstret med fina olika färger kom till sin rätt bland det gråa. 



Så här blev det!



Vi tittade äntligen på A Star is Born innan vi gick och lade oss. 

I morse vaknade vi i en vintervärld, det hade snöat minst en decimeter. 



Vi åt frukost, lyx med tre sorters bär!



Syrran satte upp väv i hallen och jag målade huset ett par gånger till. Det blev väl inte så tokigt?



Syrran bytte ut den vita dalahästen och den vita krukan, det blev så fint med svarta detaljer!



Den här vrån är nu klar för målning!




Efter förmiddagskaffe, lite mer jobb och hopplockning var det dags att åka hemåt. 



Vi åt lunch i Malung, falafel.



Lite fika i Vansbro!



Loppisstopp blev det också. 



Och en cache!



Sedan brände vi hemåt! Tack syrran för en rolig helg!

Ikväll har Oskar och jag tittat på Jumanji - the Next Level och jag har stickat. 

Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Jag kan tänka mig att det var trevligt att komma iväg hemifrån lite grann:) Jag umgås knappt med syrran just nu - fast vi pratar på telefon - för hon träffar mycket människor i sitt jobb och vi vill inte utmana ödet. Tänk vad mycket man har tagit för givet i vardagen som nu är som bortblåst...

    SvaraRadera
  2. Det känns som om det blev väldigt mycket fika! / syster yster

    SvaraRadera