2021-07-14

Höghöjdsbana i Sälen!

Igår testade Oskar den nya höghöjdsbanan i Lindvallen. När vi kom dit fick vi en säkerhetsgenomgång och sedan fick han gå loss på de olika banorna i 2,5 timme. Det fanns mycket personal på plats som var trevlig och serviceinriktad och dom hjälpte till och svarade på frågor vid behov. Allting kändes välordnat och fräscht. Inte så konstigt när det är helt nytt kanske! 
Det finns tre nivåer på banor, orange, grön och blå. I alla banor använder man sele och i början av varje bana trär man på en sorts säkerhetsbygel på en vajer, sen kommer man inte loss förrän banan är slut. Inga barn (eller vuxna) kan alltså råka koppla loss sig uppe i träden och ramla. Men när du väl har börjat på en bana måste du slutföra den, det finns inga ”nödutgångar”. 
De orangea går längs marken och alla över 80 cm får köra dem. Det såg jättekul ut för mindre barn. De gröna var för alla över 110 cm. De gick en bra bit högre upp (se bilden) men var inte lika svåra som de blåa. Jag ångrade nästan att jag inte körde, jag hade nog klarat och haft väldigt roligt på de gröna banorna. Däremot såg jag många vuxna som hade problem med de blåa banorna, dem skulle jag inte klara. 



Alla rekommenderades att börja med en orange eller grön bana, så Oskar började med en mörkgrön(svåraste gröna). Den började med en zipline. . 



Sedan var det en massa klättrande och klängande och en zipline till. 



Ser roligt men jobbigt ut. Den här är jag tveksam till om jag skulle klara. 



Snart var banan slut !



Oskar bestämde sig för att testa den blå som börjar med zipline över vattnet. Det ser så härligt ut, jag skulle åka om det gick att bara åka zipline. 



Sen följde en massa hinder. 



Jobbigt men kul!





Mer zipline!



Det här var svårt!



Efter mötet var det målgång på den banan!



Vi köpte korv till lunch. Det fanns fina möjligheter att ha med sig egen lunch eller grilla på plats, men vi hade nog inte riktigt fattat att det höll på så länge, så vi hade inget med oss. Det fanns glass att köpa också. Bajamajor också, som tur var!



På’t igen!


Oskar testade en till blå bana. 







Sen hoppade han från tornet!





En blå bana igen och hoppa från tornet igen, sen var tiden slut. 



Dags att lämna tillbaka säkerhetsutrustningen och tacka för en härlig förmiddag! 

Som sagt, jag blev lite sugen att testa själv nån gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar