2019-03-01

Tomater, skidor och läkarbesök!

Torsdag. Dag 4 hemma. Jag är ju inte sjuk så att jag är sängliggande, även om andningen blir jobbig så fort jag rör mig, så jag grejar lite här hemma förstås. Igår tog jag ned julbelysningen utomhus . Sedan planterade jag mina tomatfrön. Jag hade sparat dem från förra året såhär, jag tog alltså ut frön från olika tomater och la på hushållspapper.



Nu är de färdigplanterade, bara att vänta på att de börjar växa. Vår sprayflaska har gått sönder, jag behöver akut köpa en ny.



Jag slöade och glodde på nån film också, och tvättade en maskin kläder.
Sedan var det dags för VM-stafetten. Det var så spännande Ebba Andersson gjorde en bra förstasträcka, Frida Karlsson fortsatte bra, så kommer Charlotte Kalla och ordnar ett rejält försprång och plötsligt ser det ut som om vi kanske har en chans trots att Therese Johaug i toppform ska köra sista sträckan för Norge.



Och då - var det dags för mig att åka till vårdcentralen... Vilken tajming! Jag lyssnade på radion i bilen och drog på SVT Play när jag kom fram och hann se hur otroligt spännande det slutade, när Stina Nilsson spurtade och Sverige för första gången vann ett VM-guld i damernas stafett! Spännande! Grattis!
Här är de på väg att "bilda hög" precis efter målgången.



På vårdcentralen fick jag träffa en läkare som undersökte lungor, hjärta, hals och öra. Det visade sig att det var något virus-baserat, så jag behöver inte äta penicillin igen. Jag har vätska i mellanörat och ska hålla för näsa och mun och blåsa ut genom öronen typ, för att få bort vätskan. Ja, inte så att det blåser genom örat, men det blir tryck där. Jag blir alldeles yr när jag gör detta. Än så länge gör örat fortfarande ont, mot det ska jag ta nässpray och alvedon/ipren.
Det finns tydligen ingen medicin med bevisad effekt mot hosta, men jag fick recept på nåt som i alla fall dämpar hostreflexen och som jag ska ta på natten så jag får sova.
Hesheten då? Jo, jag ska vila rösten nästa vecka också, får inte börja prata för tidigt. Fy, vad jobbigt...
Jag hoppas att det ger sig och blir bättre snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar