2014-08-05

Böcker i juli

?/7 Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom
?/7 Och bergen svarade av Khaled Hosseini
?/7 Än finns det hopp av Karin Wahlberg
?/7 Nattsländan av Katerina Janouch
?/7 Den brinnande flickan av Mark Billingham
?/7 Begravd av Mark Billingham
?/7 Dödsbud av Mark Billingham
16/7 Tjockare än vatten av Mark Billingham
18/7 En välbevarad hemlighet av Kate Morton
19/7 Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer
20/7 Claudia och Amy av Elizabeth James
22/7 En nypa frisk luft av Erica James
25/7 Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs
27/7 Pojken vid vattnet av Joseph Olshan
28/7 Skeppet av Stefan Mani
29/7 Kärlek som befriar av Francine Rivers

Jag har skaffat en ny app till mobilen. Den heter iReaditNow. Med hjälp av den är det mycket lättare för mig att komma ihåg vilka böcker jag har läst, för det är inte alltid jag sitter nära datorn när jag läser och då glömmer jag ibland att skriva upp vilken bok jag håller på med. Nu skriver jag in boken i appen, vilket är mycket lättare. Det innebär att uppdateringen ibland ligger lite efter här på bloggen, men jag får förhoppningsvis med alla böcker så småningom.

16 böcker blev det i juli. Jag hade inte läst någon av dem tidigare.

Fallet med de försvunna böckerna handlar om en ung bibliotekarie som hamnar på landsbygden på Irland. Biblioteket han fått jobb på läggs ner innan han börjar jobba och han får i uppdrag att köra bokbuss istället. Men alla böcker från biblioteket är försvunna och det blir hans jobb att leta reda på dem. Lämna platsen och jobbet kan han av olika skäl inte. Det här är en ganska rolig men skruvad och överdriven bok. Jag tror att jag hade gillat boken bättre om storyn varit liknande men mindre överdriven. Jag hade hur som helst nöje av att läsa den!

Och bergen svarade är en helt annan typ av bok. Den utspelar sig i Afganistan. Den börjar med en familj som säljer sin dotter till en rik familj. Hennes bror saknar henne mycket. Vi får följa de olika inblandade personerna genom livet, deras helt olika liv och öden. En rörande berättelse om ett land jag annars inte vet så mycket om.

Än finns det hopp är första delen i en läkarserie från 1950-talets. Vi får följa läkare, läkarfruar, sjuksköterskor, patienter mfl under en tid då polion härjar som värst. Jag ser fram emot nästa bok, jag gillar det historiska perspektivet, sjukhusmiljön och de olika karaktärerna och vad de råkar ut för.

Nattsländan är den sjätte boken om barnmorskedetektiven Cecilia. Just nu är hennes äktenskap på väg att ta slut, hon kommer närmare sina systrar och lite i förbifarten räddar hon en kollega som försvunnit och där kopplingar finns till trafficking. Jag gillar inte Cecilia och hennes tankar och funderingar, jag gillar inte heller det där "jag ger mig ut och letar efter skurkar ensam trots att jag är barnmorska" och jag är så trött på blotta tanken att en svärmor skulle försvara sin son som vänstrat och tycka att det är kvinnans fel... Lite för orealistiskt för min smak, men jag läser dem ändå, man vill ju veta hur det går. Delar dåliga sidor med Anna Janssons böcker, som jag trots det gillar bättre.

Mark Billingham har blivit en ny deckarfavorit. Hans kriminalkommissarie Tom Thorne är väl en ganska klassisk deckar-polis, och man får naturligtvis följa hans privatliv och relationer också. Kanske att han går över gränsen lite oftare än vanliga bok-poliser. I Den brinnande flickan utreds om mannen som tände eld på en flicka på en skolgård verkligen var skyldig, eftersom någon annan nu tar på sig brottet. I Begravd blir sonen till ett högre befäl kidnappad. Pappan verkar dölja något. I Dödsbud får Thorne bilder på lik till sin mobil. Är en seriemördare i farten? I Tjockare än vatten mördas de vuxna barnen till en seriemördares offer. Seriemördaren är död, så vem är det som är i farten nu? Och kommer de hitta och rädda återstående tilltänkta offer? Jag tror den sista boken var den mest gripande av de av Billinghams böcker jag läst, på grund av oron för hur det skulle gå för en mamma och hennes son.

En välbevarad hemlighet handlar om Laurel, som bevittnade en fruktansvärd händelse som barn. Vi får läsa om det som hände då, om Laurel i nutid när hennes mamma ligger på sitt yttersta och mammans ungdomstid. Vad var mamman med om i sin ungdom och hur hör det ihop med det hemska som hände när Laurel var barn? Till slut knyts alla händelser ihop och förklaras. Jag tyckte verkligen om den här boken, särskilt delarna som utspelades på 1930-40 talet. Jag lämnade boken med en vemodskänsla. Riktigt bra hoptråcklat!

Jag ska egentligen inte jobba här handlar om en ung tjej som flyttar till Stockholm och vill bli skådespelerska. Det är inte lika lätt som hon tror, så hon börjar vikariera på ett ålderdomshem. Det visar hon sig vara bra på. Hon upptäcker så småningom att hon inte är den enda som egentligen inte ska jobba där utan bara är där tillfälligt... Rolig bok!

Claudia och Amy handlar om två kvinnor, en från Tyskland och en från England, och deras livsöden under och mellan världskrigen. En vänskap som består trots allt som händer omkring dem.

En nypa frisk luft handlar om Charlotte, vars man dör. Hon flyttar hem till det samhälle på den engelska landsbygden som hon kommer från. Hennes syster försöker genast para ihop henne med en man, en av grannarna stöter på henne, kyrkans leading lady fördömer henne. En gullig berättelse om livet i ett litet samhälle. Och om kärleken.

Stjärnor utan svindel handlar om en gift kvinna som upptäcker att hon är homosexuell. Efter att ha läst ett tag var jag så irriterad på kommentarer som Hon var vacker, hon såg inte alls homosexuell ut. mm, men när jag tittade efter så var den skriven 1999. Kanske har folks fördomar ändrats en hel del sen dess. Den är lite extrem, antingen är man heterosexuell överklassdam eller radikalfeministisk lesbisk ur arbetarklass. Jag undrar var alla människor däremellan finns?

Pojken vid vattnet handlar om en pojke som blir vittne till när en annan pojke drunknar. Trots att inget är hans fel, utan föräldrarnas/barnflickans fel som inte höll ordning på pojken, så får han skulden av föräldrarna, vilket påverkar honom starkt under hans uppväxt och som vuxen.

Skeppet handlar om ett gäng människor som jobbar på ett lastfartyg. Eftersom flera av dem har dolda agendor råkar fartyget ut för den ena olyckan efter den andra. Det bådar inte gott för besättningen. Spännande, lite mörk berättelse.

Kärlek som befriar utspelar sig i den amerikanska västern under guldrushens tid och handlar om en flicka som blir såld som prostituerad och om en man som blir kär i henne. Gullig och romantisk och lite naiv.

Jahopp, det var det. Återkommer med fler böcker om nån månad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar