2014-08-31

Trelagerspannacotta

På kräftskivan bjöd vi på, som jag kallar den, trelagerspannacotta. Den är så fin tycker jag, och gott smakade den också. Inspirationen fick jag hos Hus nr nio, men jag följde inte hennes recept till punkt och pricka, för jag ville ha recept baserade på 5 dl grädde och jag ville använda mitt vanliga recept på vit chokladpannacotta. Så här gjorde jag:

Trelagerspannacotta, ca 14 portioner

Lager 1
3 gelatinblad
5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
150 g mjölkchoklad

Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter. Koka upp grädden. Tag av den från plattan. Bryt chokladen i bitar, blanda i den och vaniljsocker och rör tills chokladen smält. Krama ur gelatinbladen och blanda i dem i smeten, rör tills de smält. Häll upp i 14 glas, ställ kallt i ca 2 timmar.

Lager 2
3 gelatinblad
5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad

Gör som ovan, men låt smeten svalna till rumstemperatur innan den hälls upp i glasen.

Lager 3
6 gelatinblad
4, 5 dl hallon (ca 500 g frysta)
5 dl grädde
0,5 dl socker

Tina hallonen om du använder frysta, och häll av vätskan. Mixa hallonen. Blötlägg gelatinbladen. Koka upp grädden. Tag av den från plattan. Rör i gelatinbladen. Rör i socker och hallon. Sila smeten och häll sedan upp den i glasen. Låt stå kallt tills det stelnar.

Garnera med t ex hallon och servera!

3 kommentarer:

  1. Pannacotta i tre lager är verkligen en fröjd för ögat :D och gott också ju!
    Kul att du provade på det.

    Svar: Haha....
    Ja gör det! Lite lättsamt och roligt inlärande skadar inte att stöta på i skolans värld och multiplikationstabellen i synnerhet :)
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Såg super gott ut. Den ska jag prova till helgen.

    SvaraRadera