2014-08-20

Mina älskade böcker!

Jag har älskat böcker så länge jag kan minnas. Flera av mina tidigaste minnen är förknippade med böcker och läsning. Mamma säger att jag lärde mig läsa dels genom att titta på skyltarna på affärer (Står det Skor där mamma?) och dels genom att titta i böckerna och samtidigt lyssna på kassettbanden som mamma läste in när hon tröttnade på mitt tjat om att bli läst för. Jag lärde mig läsa när jag var fyra och sen dess har jag läst. Mycket. Det kanske ni har förstått?!

Ikväll har jag umgåtts med ett gäng gamla vänner. En mycket trevlig återträff. Jag (och till viss del Elvira) har sorterat mina barn och ungdomsböcker. I alfabetisk ordning naturligtvis. Bra träning för Elvira!
Här är alla böcker lagda i högar, en för författare på B, en för C osv. 


Sen ställdes de in i hyllorna. Åh, vad roligt det var att träffa alla gamla vänner! Femböcker, lilla huset på prärien, Cynthia Voight, Maria Gripe (skuggserien mm), Maria och Blå Prinsen, Flambards, huset vid världens ände, Kulla Gulla, Mästerdetektiven Blomkvist, Anne på Grönkulla, Pollyanna, Cherry Ames, Lotta, Kitty, Mary Lou, Edith Nesbit med många flera. 


 
Tyvärr saknas en del böcker, i mina favoritserier dessutom. :(

Undrar hur många som håller att läsa även i vuxen ålder? Jag kan känna lite vemod över att aldrig kunna kliva in i  barnböckernas värld på samma sätt som när jag var ung...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar