2010-10-02

Nötkakor och tålamod

Idag har jag och barnen bakat nötkakor. I vanliga fall brukar jag bara baka dem till jul, men mamma undrade om jag inte kunde baka nötkakor till pappas 75-årsdag nästa söndag, vilket jag självklart gjorde. Barnen hjälpte mig att mala nötter. Det tog tio gånger så lång tid som om jag hade gjort det själv, men vad gör det, barnen var nöjda och glada. Ja, det är klart, de bråkade lite om vem som skulle trycka och vem som skulle veva. Som Elvira sa: Det är tur att du inte har många barn, då skulle vi få stå i kö. Vissa stunder kände jag att tålamodet höll på att tryta, men då tog jag några djupa andetag... Nu luktar det jul i hela huset, doften av nötkakor är en juldoft för mig.


Medan kakorna gräddades så gick Elvira ut med Levis. Jossan hade med sig hans koppel hit, till Elviras stora glädje. Hon vill ju gärna ha en hund som hon kan gå ut och gå med, men nu fick hon ju gå ut med katten istället, så nu är hon nöjd! Vi ska träna Levis på att gå in genom kattluckan, så han kan vara ute själv, men tills vidare är det ju bra om han får vänja sig vid närmiljön i koppel.


77 nötkakor blev det! Fast nu finns det bara 74 kvar. Oskar tyckte om dem. Mycket!


På programmet idag:
* Ingen städning, för Elviras rum är inte stökigt - kors i taket
* Lördagsgodis på Godisakuten
* Fira barnens farmor på födelsedagen
* Äta kött och potatisgratäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar