2010-10-24

Efterlysning!

Så här års (har jag upptäckt) brukar jag sortera mina böcker, dvs ge de böcker som tillkommit under året en plats i bokhyllan. Eftersom böckerna står i alfabetisk ordning så innebär det att om jag köper en ny bok av en författare som börjar på B så får det konsekvenser för så gott som alla böcker i mina bokhyllor, de måste flyttas. Fördelen är att jag passar på att damma allt eftersom jag flyttar böckerna. 518 skönlitterära böcker + barnböcker, faktaböcker, engelsk skönlitteratur mm har jag nu i mina hyllor och förråd. Jag skulle behöva fler hyllor. Fler rum, kanske? Måste försöka göra mig av med några, men vilka? Jag vill ju ha kvar alla...


Några böcker saknas, jag tänkte passa på att efterlysa dem. Det är konstigt att böcker bara försvinner och inte kommer tillbaka. Vissa vet jag förstås att jag har lånat ut och inte fått tillbaka, men andra...? Nåväl, har du en av böckerna nedan och det står Johanna i den eller du vet att du har lånat den av mig så kan du väl höra av dig?

Blair, Leona - Skilda världar
Clark, Mary Higgins - Nattens onda öga
Forbes, Colin - Stenleoparden
Gardell, Jonas - En komikers uppväxt/Ett ufo gör entré (Jossan, jag vet att du har den, kom hit med den!)
Montgomery, Lucy Maud - Drömmens uppfyllelse (Anne på Grönkulla - serien)
Mårtensson, Jan - Midas hand
Nesser, Håkan - Återkomsten
Pelzer, Dave - Pojken som inte fanns
Pilcher, Rosamunde - Midvinter
Price, Nancy - Sova hos fienden

Dagens citat:
Den som kommer med dåliga argument bekämpar man bäst genom att låta honom prata på.
Alec Guinness

2 kommentarer:

  1. Åh, jag har samma bekymmer med (icke)plats för alla mina böcker! Försöker sovra men det går inget vidare... Den alfabetiska ordningen har jag gett upp för länge sen*L*.
    Då är det skönt att arbetsträna på biblioteket!

    SvaraRadera
  2. Om du bara köpte författare vars efternamn börjar på Ö i fortsättningen skulle det underlätta till nästa år du gör en insats. Din man!

    SvaraRadera