2019-04-14

Krakow, söndag

I morse vaknade vi tidigt, före klockan 3. Halv fyra kom syrran och hämtade upp oss. Vi åkte och hämtade Johan och sen åkte vi mot Arlanda. Här njuter vi av lite kaffe frampå morgonkvisten!



Hela gänget på planet!



Precis som sist jag åkte till Krakow flög vi över Öland. Vi såg Böda, Borgholm, bron mm. Sen flög vi vidare över hav och Polen och snart var vi framme i Krakow. Vi funderade på om piloten var ny på jobbet, både start och landning och svängar kändes rätt ostabila. 



Vi hade bokat transfer till hotellet. Det var första gången jag möttes av en chaufför med en lapp med mitt namn! Jag vet inte om vi var ovanligt snabba, men det såg ut som om han satt och sov och inte riktigt var beredd på att vi skulle komma. 



Vi lämnade våra väskor på hotellet som ligger vid floden Wisla mitt emot slottet Wawel och gick mot gamla stan för att äta lunch. 



Härlig vår med grönska och blommande träd!



Hotellet sett från slottet. 



Vid lunchrestaurangen kom en parad/ett demonstrationståg förbi.



Ciabatta eller dumplings?



Torget är påskpyntat!



Vi gick tillbaka till hotellet. Håkan och jag har den här utsikten från vårt fönster:


Efter en stund gav vi oss ut igen. Vi eftermiddagsfikade på en båt, bra läge men inget vidare fikautbud. 



Sedan gick vi vidare och såg den delen av gettots mur som finns kvar. Gettot dit judarna fördes under andra världskriget, innan de fördes till koncentrationsläger, alltså. 



Vi gick också till Schindlers fabrik. Håkan och jag har ju varit där, men inte de övriga. 



Våra fötter var rätt trötta så vi åkte turistvagn därifrån. 



Vi strosade lite i de judiska kvarteren innan vi kom till Mariakyrkan. Marias kyrka!



Vi hittade påskägg på torget, de var lagom stora!



Så var det dags för mat, relativt tidigt, men vi hade ju varit vakna relativt länge. 



Vi åt på ett av Håkans och mina favoritställen, Sioux. God mat och god efterrätt!



Sedan gick vi mot hotellet. 



Vi avslutade med att åka upp och kolla utsikten ftån takterrassen!



Nu vilar vi upp oss på hotellrummet efter en dag med 21297 steg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar