2015-01-20

Snö och vardagsliv

Jag sitter i vardagsrummet och dricker kaffe. Barnen grejar med lera i köket. Elvira har Jocelyn på besök. Håkan har inte kommit hem än. Oskar och jag gick hem strax efter lunch, han hade huvudvärk och gick och la sig en stund när vi kom hem. Gick hem, förresten, en av oss åkte pulka och den andre drog pulkan. Gissa vem som gjorde vad?!

Ja, för vi har fått snö, som kanske stannar några dagar till och med. Så här såg det ut när jag gick hem på lunch igår:


Jag har precis läst klart Marian Keyes senaste bok, Kvinnan som stal mitt liv. Den var bra, sådär så att man saknar personerna den handlar om. Vissa böcker vill man inte att de ska ta slut. 

Snö, ja, Oskar var naturligtvis ute och lekte i snön igår. Han skottade fram isen på gräsmattan. 


Shelly satt på altanen och tittade på snön och såg ut att undra vad den skulle vara bra för...


Igår var det gympa. Båda barnen går på gympa samma tid, på samma plats men i olika grupper. Det är smidigt! Bra att de rör på sig också. 

I morse när vi kom till skolan hade snön plogats ihop till roliga snöhögar. Kul för barnen! Oskar syns knappt i sin svarta jacka, men man ser de gröna byxorna som han ärvt efter Elvira. Jag känner knappt igen honom ute på skolgården med de andra barnen, jag är van att leta efter en kille i blått. 


Nu sitter jag och försöker övertala mig själv att jag ska byta om och gå ut och gå. Det känns segt idag. Halt och snöigt. Varmt och skönt i stugvärmen. Men jag ska försöka ta mig ut en stund, innan jag övertalar Elvira att träna på åttans multiplikationstabell och börja läsa boken som hon ska recensera om två veckor inför klassen. 

Gå och byt om, Johanna! Nu! Gör som jag säger! Byt om nu! Dags att promenera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar