2013-01-16

Inspektion och isägg

Min skola har haft besök av skolinspektionen i dagarna. Det har varit intressant att höra vad de har haft att säga. Jag vill inte skriva något i detalj här, men de hade en hel del positiva saker att säga och det är alltid roligt att höra. Det positiva kommer dock inte att stå med i deras rapport, där tar de bara med det negativa, det som ska förbättras. Det kanske inte är så rolig läsning, men det är ju bra att får veta vad som behöver förbättras. Det har hur som helst varit trevliga och givande frågestunder.

Vi jobbar med tema Vinter i min klass just nu. Det finns ju många olika saker man kan ta upp där, men just nu har vi snöat in (!) på is, ja, på vattnets olika former. Vi undersöker "isägg", gjorda av vatten i ballonger som jag lagt i frysen. För barnen berättade jag naturligtvis att jag hade hittat ett ägg från den sällsynta isfågeln, de tyckte att de kunde ana sig till att det fanns en liten fågelunge inuti. Vi har hällt salt och karamellfärg (den gula var lite tjock) på ett och sett hur mycket snabbare isen smälter med salt på. Sen ska barnen få testa egna idéer med "äggen".



Och ja, jag har avslöjat för barnen att det inte finns någon isfågel. Men annars hade nog en del letat ägg på väg till och från skolan...

Jag skriver inte så ofta om mitt jobb, men här fick ni veta lite i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar