2013-01-12

Helg med plugg, lek och lax

Igår hade Elvira och Oskar med sig Olle och Pelle hem från skola/förskola. Det lät ganska mycket om deras lek, men det verkade som om de hade roligt och ingen blev skadad! Det blev smoothies och smörgås till mellanmål. Fredagssmoothies har blivit en tradition hemma hos oss, även om Håkan i veckan gjorde sitt bästa för att sabba den, dels genom att servera smoothies på en onsdag och dels genom att göra den godare men onyttigare med hjälp av vaniljsocker. "Pappas smoothie med vaniljsocker" kommer jag få höra talas om länge...!

Håkan hade deadline på två uppgifter som skulle lämnas in igår, så han pluggade mest hela kvällen. Barnen hjälpte mig att göra kvällsmat, de skar grönsaker till tacosen och var så duktiga. Fredagstacos är ingen tradition hos oss som den verkar vara hos många andra, men det uppskattas mycket av barnen när vi har det. Vid maten sa jag i något sammanhang att jag tycker så mycket om min familj, min underbara man och mina fina barn. Elvira svarade då med att hon tycker så mycket om sin mamma och pappa, med ett tydligt utelämnande av lillebror. Oskar berättade att han tycker om sin kompis Axel på dagis. Så där är vi tydligen inte vatten värda!

Idag väntar mer plugg, Håkan har en till uppgift som ska lämnas in och jag ska läsa och skriva om två böcker. Jag har visserligen knappt två veckor på mig, men på vardagarna jobbar jag ju, så jag måste ta tag i det idag. Det låter som att det blir en tråkig dag för barnen... Nån som vill roa dem?

Vi ska röka lax ikväll! Håkan har just gjort saltlagen som laxen ska ligga i i några timmar. Ikväll ska dem ligga i röken nån halvtimma, sen ska vi mumsa!

För er som undrar: Håkan och jag pluggar NO + Teknik för lärare i åk 1-3, men på olika universitet och därmed med helt olika uppgifter. Håkan blir klar nästa vecka, jag i mars.
Nej, nu har jag inte tid med det här längre. Bäst att sätta fart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar