2016-03-11

Påskefterrätter, påsktårtor och påskkakor

Varje påsk brukar vi ta med en kaka och åka på utflykt. Dessutom händer det att vi gör någon god efterrätt. Jag tänkte att jag skulle ge er lite idéer på vad ni kan göra om ni vill baka något gott till påsk (eller annars!)

2010 bakade jag en mäktig chokladkaka med mandelmassa och nougat. Recept kommer!


2011 gjorde jag också en mäktig chokladkaka, men jag vet inte alls vilket recept jag följde då. Det skulle kunna vara en kladdkaka med kolatopping.


2012 blev det påskbakelser, köpt rulltårta med spraygrädde och strössel. Man kan göra det väldigt enkelt för sig!



2013 bakade barnen mördegskakor med glasyr, jag googlade nog bara fram nåt recept för jag har inget särskilt recept vad jag vet.


Blåbärscheesecake gjorde vi också, inte heller där vet jag vilket recept jag följde. Den passar färgmässigt väldigt bra till påsk!


Och så gjorde vi cupcakes, med morotskaka som bas. Inte så vackra, frostingen var för tjock, men goda!



2014 gjorde jag en marängkrisptårta som var mycket god.


Då gjorde jag också Påskpannacotta till efterrätt.

 
Lovisa gjorde en läcker fågelbotårta, den har jag tyvärr inget recept på, men den kanske kan ge lite inspiration.



2015 gjorde vi Maris kaka, uppkallad efter en kompis som jag fick receptet av för sisådär 25 år sedan.

 
Mycket gott har det blivit, jag undrar vad jag ska hitta på i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar