2018-05-24

#TBT - Skåne 2007

2007 åkte vi på semester i Skåne. Jag hade bara åkt igenom Skåne för att ta mig med färja någonstans och hade bara uppfattningen att Skåne var platt och lite småtråkigt. Inga jätteförväntningar på semestern, alltså. Elvira var 2,5 år, Kalle 13,5 år och Mathilda 18 år. Elvira hade slutat med blöja några veckor tidigare och vi var lite oroliga över hur hon skulle klara en 50 mil lång bilresa, men det gick bra. Här har vi stannat för att äta lite!

 
När vi pratar om resan pratar Mathilda om att Elvira var jobbig i baksätet. Hon satt mellan Mathilda och Kalle och satt och sparkade på dem och hade sig. Lite lätt uttråkad, gissar jag!

 
Håkan och jag vid en mack någonstans. Det syns att det är ett tag sedan!

 
Vi hyrde ett hus på landet utanför Tomelilla. Det var inte direkt modernt, men det låg väldigt vackert.
 
 
Kalle och Elvira leker i trädgården.
 

 
Vi badade förstås. Det var i juni, så havet var inte jättevarmt, men vi badade ändå. 
 

Kalle med Elvira i en väska.

 
Vi åkte så långt söderut vi kunde, till Smygehuk.


 
Elvira i Trelleborg.

 
Elvira och Mathilda på stranden.


En dag åkte vi färja till Helsingör.

 
Vi tittade på Hamlets slott, Kronborg. Vad Kalle och Elvira tittade på vet jag inte riktigt.


 
Vädret var sådär, jag tror vi åt lunch i den här gången.

 
Mys hemma i stugan!

 
 
Vi besökte Ystads djurpark en dag.



 
Johannamuseet med en massa gamla prylar besökte vi också.
 
 
Blåsig lunch!

 
En dag besökte vi Ystad och shoppade lite och gick lite i Wallanders fotspår.

 
En annan dag besökte vi Ale stenar, häftigt!


Då hamnade vi också i Kåseberga, där Håkan och Mathilda fick tag på musslor till sin stora glädje.


Här är vi i Glimmingehus. När vi var högst upp blev Elvira kissnödig så jag fick panikspringa ner för alla trappor med henne för att hitta en toalett. Vi hann! Sen tappade hon nappen i toaletten!



Kungagraven i Kivik.


 
Dags att åka hem! Vi hade en härlig semester trots att vädret kunde varit bättre! 

 
Jag är lite sugen på att åka tillbaka till Skåne!
 


1 kommentar:

  1. Jag älskar Skåne, bor där inte längre men är född och uppvuxen där och jag känner alltid ett lugn inom mig när jag åker genom det vackra landskapet. Det är så rofyllt med slätterna och åkrarna i gult och grönt och de fina skånelängorna och pilträden. Min mormor och morfar bodde några km från Glimmingehus under min uppväxt och Österlen är svensk sommar för mig <3 alla de vita stränderna såsom Sandhammaren och Löderup. Stenshuvud, Ale stenar många underbara platser.

    SvaraRadera