2018-05-18

Ekehahens forntidsby

Igår var jag med min klass i Ekehahens forntidsby. Där får man se hus mm från forntiden och pröva på att höra olika saker.



Här skär barnen äppelbitar med flintakniv.



Äppelbitarna tillsammans med honung, torkade nypon, blåbär och russin.



Jägar- samlarstenåldershus (det här blev vår ”boplats”).



Oskar har gjort en pil med flintasten som spets. 



Här tillverkas skinnpåsar!



En fälla för hjort mm. 



Här kan man mala säd till mjöl. 



Fruktsoppa!



Barnen fick testa att åka stockbåt. Jag och en kollega beslöt oss lite impulsivt för att testa vi också. Det gick sådär, kan man väl säga. Kanoten kantrade lite, det kom in vatten och vi blev väldigt blöta. (Det hade inget med att vi var för tinga att göra, naturligtvis)



Hemresan blev blöt, men vi hade en trevlig dag för övrigt. En av eleverna hade fått frågan om han hade lärt sig något. Nej, hade han svarat, jag kunde redan en del och resten har Johanna redan lärt mig! Bra! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar