2018-05-17

#TBT - Europasemester 1996

Häromdagen blev jag så sugen på att skriva ett TBT-inlägg om en semester vi gjorde för många år sedan, jag, mamma och pappa och syrran med familj. Jag började fota av korten från fotoalbumet, men sen hann jag inte mer just då. Men nu ska det bli av! Pappa och Kenneth är med på flera bilder, det är fint att kunna minnas dem lite extra ibland.

Vi åkte i mitten av juni. Jag hade varit på Nyhem några dagar och blev upplockad där tidigt på morgonen. Det var kallt och blåsigt i Sverige, vilket syns på den här bilden från vår fikapaus söder om Skeppshult.



På eftermiddagen tog vi färjan från Trelleborg till Rostock. Här är vi på väg in mot Rostock på kvällen.



Pappa och Kenneth turades om att köra och resten av oss sov mer eller mindre mycket under natten, samtidigt som vi färdades mot Tjeckien och Prag via Dresden. Framme i Prag åt vi frukost i en park innan vi fick våra rum hos familjen som hyrde ut dem.



Vi besökte Prag och gick naturligtvis över Karlbron, här tultar Lovisa, 1 år, över den.



Dagen därpå åkte vi mot Österrike. Strax innan gränsen åt vi lunch. Till lunch på denna resa åt vi ofta varma koppen och knäckebröd, perfekt att ha med sig på roadtrip! Vissa saker har verkligen fastnat i minnet från denna semester, denna enkla lunch i solen på en liten avtagsväg är en av dem.



Vi gjorde ett kort stopp i Linz och fortsatte sedan mot Muhr i Österrikiska alperna, och till Erna och Willie, som hyrde ut rum åt oss. Här sitter Lovisa på trappan.



Martina och Johan gungar med utsikt!



Dagen därpå promenerade vi i alperna. Här är pappa och Lovisa vid ett vattenfall.



Vi passerade en liten kyrka på vägen mot Sticklerhütte.


  
Det här är ett annat ögonblick jag minns känslan tydligt från denna semester. Vi samlades i mammas och pappas rum på kvällen, kanske för att dricka kvällskaffe, och mamma, Maria och jag började skratta åt något och kunde inte sluta. Ingen av oss kommer längre ihåg åt vad vi skrattade, men vi kommer ihåg tillfället!
 




Dagen därpå skulle vi åka vidare, tidigt var tanken. Så blev det inte, eftersom Lovisa hade gömt bussnyckeln och inte ville tala om vart den var! Den hittades till slut i en resväska och vi kunde åka vidare genom alperna till Italien. En resa med vacker natur, tunnlar och berg.
På kvällen kom vi fram till Porto Verde, Riccione, där vi hade hyrt lägenheter i ett runt hus vid båthamnen. Pizza och kvällskaffe på altanen!



 Sol och bad!



Här stannade vi flera dagar och badade, men gjorde också utflykter. En kväll åkte vi till San Marino. Jag älskar det här kortet på Martina därifrån!



En dag åkte vi till Venedig!



Vi matade naturligtvis duvorna på Markusplatsen. Notera Lovisa nere i hörnet!



Vi badade och solade och åt god italiensk mat. Härliga dagar i Italien. Så småningom blev det dags att vända hemåt. Vi rastade vid Gardasjön. Vädret var sådär.



Det blev en natt i Augsburg, Tyskland innan vi fortsatte norrut. I Berlin var det fullt med folk och massor med poliser, det visade sig att påven var på besök...



Vi tog färjan från Rostock till Trelleborg. Vi sov på soffor och golvet, utom chaufförerna, som delade på en hytt.



Lovisa på båten!



Sedan åkte vi hem genom Sverige, med stopp i Gränna för att köpa polkagrisar.

Det var en rolig resa!

2 kommentarer:

  1. Fina bilder och härliga bilder. Snart dock bara du och jag som kommer ihåg/ systeryster

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tillbakablick <3! Och så fint att du har så fina bilder som minnen. Jag åkte också med den där färjan några gånger när jag reste med långfärdsbuss mellan England och Sverige.

    SvaraRadera