2018-05-30

Att sy en keps - eller Bättre brödlös än rådlös!

På fredag ska vi ha Gammaldags skoldag på jobbet och Oskar behövde ha en keps i äldre stil. Eftersom tiden att åka till stan och handla inte finns, så satte jag igång att sy en igår. Den blev inte perfekt, lite liten och nåt veck här och där, men visst blev den rätt ok?



Sen var det så att symaskinens trådrullehållare var trasig. Så lösningen blev att jag lagade den lite provisoriskt. Funkade toppen!



Jag ritade en så stor cirkel jag kunde på tyget (ett par trasiga jeans).



Så klippte jag två skärmbitar och en 5 cm bred remsa. 



Sen åkte vi och tog ett kvällsdopp med syrran. Säkert 24 grader i vattnet. Underbart!



Sen sydde jag fast remsan på rundeln. Skärmdelarna sydde jag ihop på ”framsidan” och stoppade in en pappbit i den. Så sydde jag fast skärmen och vek upp och sydde fast nederdelen av remsan. Klart!



Inte så tokigt väl?

1 kommentar: