2015-08-04

Blåbärskladdkaka

Min barndomskompis Urban gör kladdkakor i alla tänkbara varianter och bloggar om det i sin blogg:
http://kladdkakemannen.blogg.se. 

Här om dagen la han ut receptet på nåt som lät otroligt gott att jag var tvungen att baka och smaka, nämligen blåbärskladdkaka! För mig som älskar kombinationen bär och vit choklad var det här en given favorit!

 
Jag hoppas att Urban tycker det är ok att jag delar med mig av hans recept!

Urbans blåbärskladdkaka
150 g smör/margarin
3 dl socker
3 ägg
1 1/2 dl mjöl
1 1/2 dl marsanpulver (Ekströms kallrörda)
2 dl Blåbär
100 g Vit choklad
 
Smält matfettet. Rör ihop ägg och socker, tillsätt sedan mjöl, marsanpulver och det smälta matfettet. Hacka den vita chokladen i små bitar och lägg ner hälften av det i smeten. Rör runt lite och häll smeten i en smord bröad springform. Strö över 2 dl blåbär och resten av de vita chokladsmulorna. 
 
20-25 minuter på 200 grader

Gör den! Sååå god! Och gillar du kladdkaka så besök Urbans blogg för inspiration!




2 kommentarer: