2010-08-11

Stockholm

Håkan, Elvira och jag har varit i Stockholm ett par dagar. Oskar fick stanna hemma - tack mamma, Ingalill och Mathilda för att ni var barnvakt! Elvira har pratat om Stockholm och om kungens slott en del, så vi tänkte att hon skulle få se med egna ögon. Vi valde att åka tåg dit, det blev billigare än buss, vi slapp leta oss fram i Stockholm och det var det roligaste alternativet för Elvira. Det roligaste på tåget var att gå och köpa fika, tyckte hon. Efter ett par timmar blev det dock lite långtråkigt.

Vi hade köpt ett Stockholmspaket med hotell och Stockholmskortet. Jag tror att det vi sparade på att inte betala entréavgifter och resor översteg hotellkostnaden, det är verkligen smart och smidigt med sådana kort. På måndagen var vi på Skansen och i Skansenakvariet och tittade på djur. Lemurerna kom vi väldigt nära!

Naturligtvis passade vi på att besöka Allsång på Skansen - scenen!

Efter det besökte vi Vasamuseet. Här står Elvira framför en modell av Vasaskeppet, med det riktiga skeppet i bakgrunden. Det var lite mörkt därinne och inte helt lätt att ta kort. Lite läskigt tyckte Elvira att det var.

Sen åkte vi tunnelbana, på Elviras begäran. Vi åkte till ett berg där vi kunde se på utsikten över Stockholm. Tunnelbanan gillade Elvira, se på utsikt var tråkigt.
På trötta fötter tog vi oss framåt kvällen till hotellet, där vi såg på film och åt godis. På morgonen åt vi frukost. Frukostbufféer är det främsta anledningen till att man bor på hotell, tycker jag. Älskar när det finns mycket att välja på!
Därefter tog vi oss till Globen och åkte med Skyview upp till toppen och tittade på utsikten. Vi satt/stod i en glasboll som gled uppför Globens vägg. Häftigt och lite läskigt! Det är långt till marken!

Tänk att vi har varit däruppe!

Vi strosade i Gamla stan och besökte Storkyrkan och Stockholms slott. Nu har vi sett kyrkan där kronprinsessan Victoria gifte sig med sin prins, rikssalen där de åt bröllopsmiddag och salen där de dansade efteråt.

Elvira började längta hem framåt eftermiddagen. Vi hade alla ont i fötterna, trots att vi åkte så mycket buss/pendeltåg/tunnelbana som vi kunde så gick vi en hel del ändå. Sent på eftermiddagen satte vi oss på tåget och åkte hem. Hem, ljuva hem! Men vi är mycket nöjda med vår Stockholmsresa!
Dagens citat:
Burfågeln har en chans
som den uppstoppade saknar.