2023-10-07

Två veckor

Jag gör ett försök att, nu efter begravningen, skriva lite om tiden mellan  Elviras död och begravningen.

Fredag 
På fredagen skjutsade jag syrran till Örebro på morgonen. Sen åkte vi till begravningsbyrån med Elviras kläder. Därefter var vi på kyrkogården och valde gravplats. 
Håkan gjorde matlådor, att plocka svamp och laga mat är hans sätt att överleva. Jag pratar om vad som hänt, kontaktar myndigheter, ordnar praktiska saker med Elviras grejer och begravningen. Vi är olika!


Kalle och Daniella och barnen kom och åt kvällsmat. Skönt att träffa dem. Vi åt pizza.  


Lördag
Oskars nya rum blev klart och vi flyttade in hans saker. 




Syrran, Johan, Martina, Arvid och Vera kom och fikade. Martina hjälpte mig med Elviras mobil, lite som skulle sparas och lite som skulle stängas av. 


På kvällen åt vi tacos hos syrran. Sen stannade Mathilda och jag kvar, Martina hjälpte oss att fixa programmet till begravningen. 


Söndag
Vi köpte skor till begravningen och skjutsade hem Mathilda. Hon har så fint i sin nya lägenhet. 




Oskar åkte iväg med moppegänget för övernattning i nåns sommarstuga. 

Måndag
Håkan jobbade. Jag tvättade bilen. 


Syrran och jag tog rätt på Elviras grejer som var kvar här hemma och bestämde vad som skulle sparas, slängas och skänkas bort. Sen var vi och lämnade grejerna i kyrkan och återvinningen. 
Jag ringde typ 1000 samtal gör att styra upp begravning mm. 

Efter att ha varit som bedövad och inte kunnat sörja ordentligt i flera dagar drabbades jag plötsligt av insikten om att hon är död. Jag satt och valde ut bilder och så slog det mig, som en käftsmäll, att det är på riktigt. Det gör så ont. 

Oskar började jobba på Burger King. Det är dyrt med bensin till moppen. 


Tisdag
Ingmarie och jag åkte häst och vagn och pratade. Det kom en plötslig regnskur, så vi blev blöta. 


Onsdag
Oskar och jag ville se Elvira, så med Maria som stöttning åkte vi till patologen. Jobbigt, men fint. 



Ett helt gäng snälla släktingar hjälpte oss att tömma Elviras stuga och flytta hem alla grejer. 


Torsdag
Jag var på läkarbesök och blev sjukskriven. Syrran och jag började ta rätt på Elviras kläder. 
På eftermiddagen var Oskar, Mathilda, Maria och jag på en fin minnesstund på universitetet. Vi lyssnade på några sånger, tittade på ett bildspel och lyssnade på ett par tal. Fint, men sorgligt. 


Vi fick med oss blommor hem från minnesstunden. 


Korta stunder slår det mig att hon är död, då känns det som om jag går sönder. Sorgen är ständigt närvarande som en tung blöt filt, men peta i den och verkligen känna efter kan jag bara göra korta korta stunder, för att överleva. 

3 kommentarer:

  1. Det är en sådan märklig känsla att livet går vidare trots att det mest fruktansvärda har hänt💔. Man orkar verkligen inte ta in hela sorgen mer än en sekund här och där; annars går man ju under....💔😭💔.
    Skickar en STOR KRAAAM❤
    Annie

    SvaraRadera
  2. Det är så hjärtskärande 😪
    Fint att ni har stöd från så många i er närhet.❤️❤️

    SvaraRadera
  3. 💔 all styrka till er

    SvaraRadera