2016-06-29

Roadtrip - Gdansk

Vår tredje dag började med frukost på hotellet.

För att vara ett tvåstjärnigt hotell fanns det en hel del att välja på. Allt föll oss inte i smaken om man säger så, t ex fiskdelarna som syns på bilden. Mackor och yoghurt fanns som tur var! Kaffet var extremt lankigt, när jag hällde i en liten skvätt mjölk blev det nästan vitt...

Flingbehållarna var rätt roliga, tyckte barnen! Och det fanns honung, det tog Oskar på mackan!

Sedan gick vi mot lokaltågsstationen. Kolla in storleken på trafikljuset, det är enormt!

Ståplats på tåget!

Väl framme i Gdansk tog vi en halvtimmes sightseeing-tur.

Vi fick bland annat se det gamla postkontoret som var ett av de första ställena som invaderades av tyskarna i september 1939. Gdansk var då en fri stad, varken tysk eller polsk. Efter 40 timmars kamp var det slut på det, för folket på postkontoret slutade det illa.

Vi såg också en bunker från kriget som nu är diskotek.  Heliga Birgittas kyrka och flera andra kyrkor såg vi också.

Sedan strosade vi i vackra Gdansk.

Ett besök på karamellkokeriet hade vi planerat in, men det är visst skolresetider i Polen och vi orkade inte trängas och vänta, utan hoppade över visningen av tillverkningen. Synd, för det är riktigt häftigt!

Godis köpte vi förstås, men det var inte helt lätt att välja. Oskar ville inte ha, men ångrade sig djupt när han var tillbaka i Sopot och det var försent...

Vi postade ett par vykort, vi får väl se var de dyker upp så småningom.

Det finns mycket att titta på i Gdansk.

Här är en miniatyr av den stora kranen, som lossade last från båtarna förr. Fyra man kunde, genom att trampa runt i stora "hamsterhjul", lyfta 4 ton last 11 m upp i luften. Imponerande!

Vi åt lunch på en restaurang i närheten.

Pizza och pommes valde vi!

Mathilda, Elvira och jag gick in i den stora Mariakyrkan, med plats för 25000 besökare. Vi tände ett ljus och bad en bön för våra närstående sjuklingar.

På kärlekens bro finns många hänglås. Ett av dem är en cache. Vi hittade den!

På stationen köpte vi goda körsbär innan vi åkte tillbaka till Sopot.

En varm dag i vackra Gdansk!