2016-06-30

Roadtrip - från Sopot till Rügen

Vår fjärde dag, onsdag, åt vi frukost och packade in oss i bilen för att strax före nio vara på rull. Vi hade en bit att ta oss, närmare bestämt 57 mil.


57 mil är alltid långt och om en del av den går på polska småvägar så tar det tid. Men det var vackert, här är ett kort från den första lilla vägen vi åkte. 


Det märks att Polen är ett katolskt land, det står kors, madonnastatyer eller kristusstatyer i snart sagt varje gatuhörn. 


Vi kom efter ett tag ut på E28. Så här såg den ut... Jag gillar varningsskylten för barn med jätteklubbor!


Vi har med en vattenkokare och kokade i den vatten till lunchen, Varma koppen. Det gick riktigt bra!


Vi stannade på en Shellmack och åt bakluckelunch. Mackarna är väldigt iika svenska, med liknande sortiment (fast de har en hel del öl i Polen) och fräscha toaletter. Som hemma fast annorlunda! 
Nu hade vägen blivit lite större och vi tog oss fram lite fortare. 


Vi åkte vidare, Oskar var rejält trött på att åka bil efter några timmar men det gick ändå förvånansvärt bra. Vi kokade vatten till kaffet och stannade vid en annan mack och köpte glass och drack kaffe. 


Så småningom kom vi över gränsen till Tyskland och landskapet förändrades till slätt. 


Vi stannade vid en rastplats och sträckte på benen. Tyska rastplatser är fräscha och strukturerade, det gillar jag. 


Efter ett antal timmar såg vi äntligen bron till Rügen. Det är lite Ölandskänsla att åka över bron och vara framme. Ön påminner om Öland på många sätt. Har jag sagt att jag älskar Öland?


Vi möttes vid det otroligt fina huset av en tysk dam som visade oss runt. Hon berättade om allt på tyska och till min förvåning förstod jag det mesta. Ännu mer förvånad blev jag (och mitt resesällskap) när jag sedan lyckades ställa några frågor om avresedagen och om affärer på tyska. Jag kan visst mer ön jag tror! Stort tack till min tysklärare Börje Stern!


Håkan och jag åkte till Stralsund och handlade mat medan barnen spelade spel. Sedan åt vi pasta Carbonara. Gott med något Håkan-lagat!


Ca kvart över fem var vi framme, vi åkte i nästan 8,5 timmar inklusive tre pauser på sammanlagt ca 1 timme och en kvart. Ingen av oss är jättesugen på att åka bil nu, om man säger så. Särskilt inte Oskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar