2009-07-03

Vättern runt mm

I tisdags och onsdags var vi på minisemester, vi åkte Vättern runt. Med bil dock, inte cykel.

Bankeryd: Vårt första riktiga stopp blev hos några före detta Laxåbor. Vi beundrade huset, gratulerade deras äldsta dotter som fyllde år och åt äppelpaj med vaniljglass och jordgubbar i solen på deras altan!

Jönköping: A6 är ett trevligt köpcentrum, där handlade Håkan t-shirts. Jag hittade också lite kläder. Vi åt sen lunch, medhavd pastasallad med snickarkorv. Därefter åkte vi till min systerdotter, som bor på tionde våningen i ett hus med utsikt över Kinnarps arena (HV 71!!). Hon och hennes pojkvän bjöd på paj som hans farmor bakat och glass. Roligt att se hur hon har det! Sedan åkte vi till hotellet och checkade in. Det var jättespännande, tyckte Elvira. Hon fick en påse med kritor, pysselbok, ballong och en pruttkudde - ett hotell som förstår hur man gör barn glada, helt enkelt. Vi strosade i Jönköpings centrum och var ute på hamnpiren och tittade på båtar mm.


Kvällen tillbringade vi på hotellrummet, dels såg vi på Allsång på Skansen och Morden i Midsommer, dels försökte vi få Oskar att somna, vilket inte var helt lätt.

På morgonen åt vi frukost. Oskar började redan på hotellrummet med lite gröt, sen fortatte han med hotellets frukostbuffé och åt smörgås, köttbullar med mera. Elvira åt en sked keso och en bit vattenmelon. Håkan och jag åt oss mer än mätta!


Gränna/Visingsö: Vi åkte båt till Visingsö på förmiddagen. Det var enligt Elvira det roligaste på hela semestern! Väl där åkte Elvira och jag Remmalag. Vi gick upp i tornet på Kumlaby kyrka. Jag kan inte minnas att det var så otäckt att gå upp där, det var jätteglest mellan trappstegen och långt ner om man hade tagit ett snedsteg. Staketet uppe på tornet kändes inte heller helt säkert. Dessutom fick jag hemsk träningsvärk...


Vi tog båten tillbaka till Gränna, där vi badade, köpte polkagrisar och åt pizza.
Vadstena: Glasspaus!
Motala: Vi handlade ingredienser till goda bruschetta, som vi åt när vi kommit hem. Elvira fick köpa en leksak, något hon tjatat om ... Det blev en Tummelisa målarbok. Oskar fick en traktor med släp.
Laxå: Hemma igen! Borta bra men hemma bäst!
Igår fick jag besök av en kompis, en före detta Laxåbo som numera bor i Lund. Roligt att träffas och prata lite, även om det inte blev så länge! På eftermiddagen bjöd Alexsandra och Isak in sig på eftermiddagsfika och lek, så då åt vi jordgubbs- och rabarberpj, vilket var mycket gott!

Idag har Oskar gått själv med gåvagnen för första gången! Vi har inte testat på ett tag, men nu när jag ställde honom vid den tog han bara tag och knatade iväg! Sen fick vi hjälpa honom att vända den ett antal gånger, det var så roligt att han aldrig ville sluta!

Ni kanske har undrat över att jag inte har skrivit något om lekstugan? Det beror på att jag har ängnat den här veckan åt det svåraste med hela bygget; att välja färg. Nu är den inhandlad, det blir grå lasyr med vita detaljer!

Dagens citat:
Thunder is good, thunder is impressive; but it is the lightning that does the work.
Mark Twain

3 kommentarer:

  1. Sööta dom är i headern! =D Plus att Oskar är sötast med tungan ut :)

    SvaraRadera
  2. Eller det lät som om han var sötare än Elviris. Men det mena jag ju inte, dom är sötast båda två! =D Haha Bio? Barnvakt =D

    SvaraRadera
  3. Jag vill ha semester!!!!/Kram Syster yster

    SvaraRadera