2016-05-12

#TBT Bilsemester till Österrike 1994

I dag kände jag för att dela med mig av en lite äldre semester vi gjort. Året är 1994, jag är 19 år, Martina är 6 år, Johan 8 och resten är äldre än mig! Vi är oss inte lika! Mamma, pappa, Maria, Kenneth, Johan, Martina och jag åkte genom Sverige till Skåne i en röd VW-buss. I Helsingborg hämtade vi upp Stefan och for sedan vidare mot Trelleborg för att ta färjan över till Tyskland. Här äter vi kvällsmat i väntan på färjan.

Dagen därpå transporterade vi oss genom Tyskland. Det var varmt och AC:n krånglade, så vi stannade i Regensburg, svalkade oss i katedralen och beundrade Donau.

Semesterns mål var den lilla byn Muhr i Österrike. Stefan hade varit där med blåsorkestern han spelade i och lärt känna lite folk. Vi bodde här, hos det äldre paret Erna och Willie.

Vi vandrade en del i de härliga alperna, här är Johan och Stefan.

Vi tittade på när byns kvinnor band blommor till Prangstangen, träpålar upp till 8 m höga som kläds med blommor och bärs runt av byns ungkarlar den 29 juni, på Feast of Saints Peter and Paul.

Det är inte ett lätt jobb att bära dessa stänger runt byn.

Trachten Musikkapelle Muhr - den lokala blåsorkestern.

Fikapaus ovanför Sticklerhytte.

Obligatorisk sommar-snöbollskrig

Vi besökte Salzburg och gick i Maria von Trapps fotspår. Vi älskar Sound of Music! Här är vi vid hästbadet, Pferdeschwemme, som hon dansar förbi i filmen.

Efter nån vecka i Muhr for vi vidare till Wien, och besökte bland annat slottet Schönbrunn. Det bästa där var vattenspridarna, tyckte Johan och Martina.

Jag drömde som liten om att få besöka Spanska ridskolan i Wien och deras vackra Lippizzanerhästar, men just när vi var där var det stängt för reparation...
Hur jag såg ut!

Lunch i skuggan vid sidan av vägen! Vi åt ofta mackluncher och gick ut och åt på kvällen.

Lite oplanerat hamnade vi i den otroligt vackra staden Prag, som jag älskar och har återvänt till flera gånger. Här är Prag by night.

Sedan var det dags att röra sig hemåt, vi åkte genom Tyskland och besökte Dresden och Berlin innan vi tog färjan tillbaka till Sverige. Här rastar vi i norra Tyskland någonstans.

Det var en rolig och innehållsrik resa, jag har inte berättat om allt på långa vägar. Många fina minnen tillsammans med min underbara familj/släkt.