2014-07-25

Gamla stan, poliser och tågförseningar

Igår var en varm och ganska jobbig dag. Vi hann med en hel del roligt också, men åh, vad det var skönt att komma hem. Men nu går jag händelserna i förväg.
Under natten fick jag massera ömmande barnben och blöta barn med blöta handdukar. Vi sov rätt bra ändå och när vi vaknade väntade hotellfrukosten på oss. Frukosten är ju det bästa med att sova på hotell. Vi åt och blev mätta, men det var inte den bästa frukosten jag ätit. Blaskig juice, saker tog slut och det tog lång tid innan de ersattes. En ok hotellfrukost, men inte mer. Det är dock skönt att barnen är så stora att de kan ta mat själva!
Efter frukosten checkade vi ut från hotell Terminus. Vi tänkte åka Sky View upp på Globen, men det fanns inga tider förrän sent på eftermiddagen till Oskars stora besvikelse. Det blev Gamla stan istället. 


Vi besökte slottet, skattkammaren och livrustkammaren. 


En kung och en riddare?


På livrustkammaren kunde man, utöver ordinarie utställningar, till min stora förvåning och glädje se kläder från TV-serien Game of Thrones! Man kunde till och med provsitta Järntronen! Mäktigt!


Vaktavlösningen på slottet missade vi det mesta av eftersom vi var inne i slottet. Vi såg musikkåren när vi kom ut. Vid det här laget var det extremt varmt och orken och tålamodet började ta slut hos oss alla. Det var ju en av sommarens varmaste dagar, med klass 2-varning pga värmen. Så vi tog lunch på Jensens, där det var hyfsat svalt och skönt. 


När vi ätit tog vi bussen till Polismuseet. Där tittade vi på utställningarna och sen lektes det polis!



Sen kommer vi till gårdagens tråkiga avslutning. Vårt tåg skulle gå 17.19. När vi kom dit (i god tid) såg vi att tåget var försenat, kl 19 skulle det gå. Det har ju varit tågkaos på flera håll i landet och vi hade ju ändå tur, flera tåg var helt inställda och folk fick boka om och åka hem idag istället. 
Vi slog läger på en bänk. Barnen fördrev tiden med att rita, köpa serietidningar och glass och äta smörgås. Vid halv sju, efter en lång och tråkig väntan och ett antal 10 kronors-toalettbesök tänkte vi dra oss mot perrongen, men då fick vi besked om en ny tid, 19.55. Suck. Barnen var otroligt tålmodiga tycker jag, det blev flera timmars väntan utan något att göra. De gick och tittade lite i affärerna runt omkring, vid ett tillfälle var de borta så länge att jag trodde de kommit bort. 


Tiden ändrades till 20.00. Tjugo i gick vi till perrongen. Tiden ändrades till 20.05. Ett tåg dök upp och vi fick äntligen kliva på. Det var svalt och skönt, fungerande ac till skillnad från flera andra tåg under gårdagen. 20.13 åkte tåget från Centralstationen. Vi kom en bit. Sen stannade det. Efter en stund backade vi tillbaka till stationen. Då höll jag på att bryta ihop, jag hade ingen lust att byta tåg eller krångla. Efter en stunds väntan, utan information, började det sakta rulla igen, 194 minuter försenat. Och sen rullade det hela vägen hem!!!


Vi kom hem strax efter kl 23, vi som skulle ha varit hemma 19.54. Så kan det gå. Jag hyser ingen längtan vare sig efter att åka tåg eller att åka till Stockholm på länge. 


Nej, jag trivs bättre här, i skuggan av vår hägg! Idag tänker jag inte göra mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar