2014-07-01

Blåbärsbullar!

Här om dagen bakade jag bullar och jag skriver receptet här så att jag hittar det till en annan gång!

Blåbärssylt
1 liter blåbär
2 dl vatten
4 dl syltsocker
Låt blåbär och vatten koka upp. Skumma av. Sänk värmen och tillsätt sockret. Låt småkoka i 5 min. Häll upp på väl rengjorda burkar.

Bulldeg (Jag gjorde dubbel sats och gjorde kanelbullar av hälften)
150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1½ dl strösocker
½ dl vit sirap (honung går också bra)
½ tsk salt
1 kg vetemjöl

smör
vaniljsocker

Gör degen som du brukar göra bulldeg, låt den jäsa. Dela degen i tre delar och kavla ut en rektangulär platta, ca 30x50 cm. Bred på smör, pudra över vaniljsocker och bred på blåbärssylt (det blir kladdigt om du tar för mycket!) Vik degen dubbelt, skär remsor, tvinna dem och gör en knut. Lägg dem på bakplåtspapper eller i bullformar. Jäs.

Grädda i 200 grader ca 10 min

Blodbad? Nej, blåbärsbad!

Vad ska det bli av detta kladd?


Slutresultatet blev riktigt bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar