2014-01-12

Till den som frågade efter receptet!

Receptet på pannacottan jag gjorde när min syster fyllde 50 efterfrågades och jag lovade att dela med mig av det. Det var över en månad sedan. Förlåt att jag glömde bort det! Bättre sent än aldrig?

Pannacotta med vit choklad

4 - 6 portioner (eller 20 miniportioner)

5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
100 g vit choklad
3 st gelatinblad

Till garnering:
Bär (jag använder ofta hallon och blåbär) eller
Limemarinerade jordgubbar, se recept nedan

Bryt chokladen i bitar. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Koka upp grädde och vaniljsocker.
Lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning.
Krama ut gelatinbladen, lägg dem i choklad- och gräddblandningen och rör tills de löst upp sig.
Häll upp i portionsskålar och låt stelna i kylen i minst 2-3 timmar. Det går bra att göra dem en dag i förväg, men dekorera dem inte i förväg.

Limemarinerade jordgubbar

½ l jordgubbar
½ lime
1 msk honung

Blanda rivet limeskal, limejuice och honung i en skål. Skiva jordgubbarna (mosa om du ska göra miniportioner) och blanda ner dem. Låt stå i minst 15 min (några timmar går bra).


Detta är miniportioner från 50-årsfesten, gjorda i engångssnapsglas.
 
Syster yster, kan du dela med dig av detta till din kollega som efterfrågade det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar