2010-12-01

Böcker i november

8 böcker.

?/10 Okänt offer av Tana French
5/11 Den som vakar i mörkret av Helene Tursten
6/11 Svart eko av Michael Connelly
10/11 Den trettonde historien av Diane Setterfield
13/11 Svart is av Michael Connelly
16/11 Dockmakaren av Michael Connelly
19/11 Den sista prärievargen av Michael Connelly
26/11 Askungar av Kristina Ohlsson

Det kanske märks att jag börjat på en ny serie böcker, Michael Conellys kriminalromaner. Jag har läst de flesta förut, men gör nu ett försök att läsa om dem, i ordning. Jag måste ta mig till biblioteket och låna fler. Synd att de inte har hemkörning, skulle passa bra nu när vi är hemma och är sjuka. Ja, idag har både Håkan, Elvira och jag feber. Conellys böcker är bra, hur som helst.Även om de innehåller en manlig, relativt sliten polis med relationsproblem, något som ju finns med i många författares böcker...
Kristina Ohlsson är en för mig ny, svensk författare med en spännande bok om försvunna barn. Jag kommer absolut att försöka få tag på hennes nästa bok.
Turstens bok är en i raden av böcker om kriminalinspektör Irene Huss. En helt ok bok.
Jag rekommenderar verkligen Okänt offer, en lite annorlunda bok om en kommissarie som arbetar som infiltratör och utreder ett mord på en kvinna som är mycket lik henne själv...
Den bok som berörde mig mest denna månad var Den trettonde historien. Den genomströmmades av en kärlek till böcker som jag känner igen mig i. En annorlunda och spännande bok om kvinna som får i uppgift att skriva en biografi om en känd, döende författare som aldrig berättat sanningen omsin bakgrund för någon. En intressant, spännande och underbar bok som får mig att vilja arbeta med böcker. Jag kanske skulle öppna en bokaffär? (Ni har väl sett You´ve got mail?)

Jag hoppas på att hinna läsa lite mer under jullovet, kanske får några bra böcker i julklapp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar