2010-12-30

2010 i bilder och text

Januari

Januari var en kall månad, vi hade 12 plusgrader inomhus en morgon när vi vaknade... Vi kastade ut granen och åt upp pepparkakshuset. Vi möblerade om, Kalles rum fick bli "gästrum", Mathildas rum blev vårt sovrum, vårt sovrum blev Elviras rum, Elviras rum blev Oskars rum och Oskars "rum" fick bli klädkammare igen. Elvira åkte skriskor mycket och blev jätteduktig. Vi var på Williams dop, vi åkte pulka och min telefon kom tillbaka från reparationen (december är tydligen en farlig månad för mina mobiler).

Storasyster "läser" för lillebror.

Februari

Det blev kom mer och mer snö. Barnen lekte och var glada. Vi skottade garagetaket och Kalle for igenom altantaket. Elvira och jag var på Disney on Ice med Emma och Ida. Mathilda och jag stickade raggsockor. Min storebror Stefan fyllde 50 år och gratulerades på Rastpunkt av många människor. Jossan och Håkan fyllde år. Söndax började igen efter juluppehållet. Elvira började Minis. Elvira och jag var på tjejdag till Marieberg - mysigt! Martina, Maria, Lovisa och jag var på Bröllops- och festmässa på Örebro slott.

Mycket snö!

Mars

Håkan planterade tomatfrön. Vi grillade mellan snödrivorna. Snön började smälta undan. Vi köpte ett takräcke till bilen. Mamma gick med gips på benet efter att ha brutit det. Oskar åkte ambulans, men det var bara falsk krupp. Mamma, Ingalill, Mathilda, Alexsandra och jag var till Ullared och handlade litegrann (eller mycket!). Håkan tog årets första dopp!

Snön smälter, det finns hopp om vår!

April

Vi firade påsk, barnen gick påskkärring till de närmaste grannarna. Sen åkte vi till Sälen, med oss fick vi Kalle och Lucas. Gradins var där förstås. Elvira åkte förbi platsen där hon bröt benet förra året utan problem, hon lärde sig också att ta knappliften och åka den. Mathilda fyllde år. Vi var på utflykt till Kullängsstugan. Håkan och jag firade vår bröllopsdag på Kinnekulle. Vi tillbringade Valborgsmässoafton i Sandviken.

Lycklig slalomtjej i liften!

Maj

Den största händelsen i maj var naturligtvis att Martina och Johan gifte sig! Vi var också på Sveas dop, Molly föddes Minis hade avslutning vid Skiren och Söndax hade avslutning i Askersunds stadspark. Barnen fick en rutschkana av grannarna. Elviras förskoleavdelning Fjärilen hade vårfest med vernissage. Vi tog med Isak på utflykt till Vargaklämma. Håkan planterade potatis. Lovisa konfirmerades!

Lyckligt brudpar!

Juni

Jag och Oskar fyllde år. Vi firade Nationaldagen i Porla men fick köpa glass på Ica. Elvira slutade förskolan. Vi var på skolavslutningsutflykt till Askersund. Vi hämtade Mathilda i Norrköping. Tim och Ida med föräldrar var här och grillade. Vi besökte Sjötorp och såg båtar som slussade. En dag tillbringade tjejerna i familjen framför TV:n, det var nåt bröllop som visades... Maria, barnen och jag var till Nyhem ett par dagar. Jossan, Filip och Ingalill firade midsommar hos oss, vi åkte till Borasjön och dansade runt midsommarstången. På kvällen grillade vi med Gradins. Vi solade, badade och åt glass. Oskar stängde in mamma, pappa, Elvira och mig i lusthuset i Sandviken.

Förmiddagsfika på Nyhem = Lycka! Jag blir alldeles glad bara av att titta på bilden!

Juli

Mer sol och bad! Emma, Ida, Elvira och jag såg Bröderna Lejonhjärta på Lerbäcks teater. Vi plockade jordgubbar och jag gjorde saft. Mamma och pappa och vi åkte till Västkusten några dagar på semester. Vi plockade och rensade kantareller. Jag pusslade en hel del. Syrran och jag gav mamma ett besök på Nobelmuseet i födelsedagspresent, en rolig utflykt med god mat. Ingalill, Stefan och hans pojkar var här och grillade. En regnig dag åt vi glass i Nora. Elvira lärde sig cykla den allra sista julidagen!

Pappa bjuder på fika i Falkenberg!

Augusti

Elvira cyklade och cyklade och cyklade! Vi köpte en studsmatta och bar den hem till oss. Emma, jag och barnen besökte Childrens Museum i Hallsberg. Vi städade garaget och åkte flera vändor till soptippen. Jossan flyttade till en egen lägenhet och vi hälsade på henne. Mathilda bytte lägenhet och vi skjutsade dit henne när det var dags för skola igen. Håkan, Elvira och jag åkte tåg till Stockholm, besökte slottet, Skansen, var uppe på Globen, åkte tunnelbana mm. Det var gatufest på gatan. Gradins och Lindbloms och alla Håkans barn var här på kräftskiva. Elvira började i förskoleklassen. Jag kom tillbaka till min "gamla" skola. Vi besökte Sannerudsmarken. Syrran och jag såg Bodarnespelet. Vi gjorde en sensommarutflykt till Klanghamn och Karlsborg. Våra tomater och physalis mognade.

Lycklig, cyklande tjej!

September

Elvira och jag såg Lovisa tävla med Baxter i hoppning. Ullared gästades än en gång av oss. Oskar fick en stor säng. Vi blev med katt, Levis flyttade hem till oss. Oskar började på Stor- och litengympa.

Levis när han var liten...

Oktober

Vi satte upp fågelmatshuset. Pappa fyllde 75 år och firades av många! Håkan och jag fick en dag för oss själva då vi bland annat åt thaimat och jag köpte ny mobil. Levis lärde sig att gå ut och in själv genom kattluckan. Jag gjorde saft i SaftMajan. Den första snön föll. Vi besökte Mathilda i Norrköping. Elvira och jag var på Halloween-disco på skolan. Vi hade änglafest på Söndax. Jag vabbade mycket. Årets första glögg dracks!

Anders och Johan sjunger för pappa på hans 75-årsdag.

November

Elvira och jag hade en tjejdag, handlade, gick på museum, gjorde en prinsesskrona, åt mat och fikade. Jag och några arbetskamrater var ut och åt god mat. Vi tog julkort. Tre kyrkogårdar besöktes under Allhelgonahelgen och vi åt gulaschsoppa hos syrran. Det kom mycket snö. Jag virkade amigurumi och kakor. Vi bakade pepparkakor och lussekatter. Camilla och jag shoppade i Stockholm. Håkan och jag var på julmarknad på Örebro slott och köpte sedan julklappar. E-kören sjöng på julmarknaden på Matextra. Jag vabbade mycket.

Ett av få kort på hela "lill-familjen".

December

Kalle och Elvira fyllde år. Vi gjorde marsipan. Vi var på luciafirande på Oskars förskola och Elviras förskoleklass. Klassen där jag jobbar hade julfest. Elvira och jag sålde saker på jumarknaden i stallet. Söndax hade julfest. Vi gjorde, pepparkakshus, julgodis, julkakor, julkorv och julmat. Vi var som vanligt hos Ingalill dan före julafton. Julafton firade vi först med Mathilda, Jossan och Filip, sen åkte de och mamma, pappa och Stefan kom hit istället. Tomten kom, alla hade varit snälla även i år. Gradins var här och fikade på annandagen. Jossan, Mathilda och jag såg den tredje Narniafilmen på bio. Ingalill, Stefan och pojkarna var här och åt kalkonlunch. Mamma, pappa, Stefan, Pär, Alexsandra och Isak var här och julfikade. Elvira, Håkan och jag började titta på Harry Potter - filmerna. Oskar åkte skridskor för första gången!

Och barnaögonen de tindra...

Sammanfattningsvis ett gott "gammalt" år och vi ser fram emot ett gott nytt år!!!