2017-07-12

Njupeskär och Fulufjället!

Äntligen kom vi till Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, igen. Vädret såg ut att vara ok där efter 11, så ca halv tolv började vi vandra. 


Vi stannade och tog kort på det ställe där jag tidigare tagit kort på Elvira och Mathilda, här blev det ett knaskort på syskonen. Jag ska se om jag hittar kortet från förra gången när jag är vid datorn. 


Förra gången gick vi fram till vattenfallet, den här gången gick vi ovanför det. Det var lite brant på sina ställen. 


Men utsikten var fantastisk!


Stenröse vid vattenfallet. 


På bron över fallet. 


Man kan ana bron på det här kortet taget en bit nedifrån. 


Vattenfallet sett från bron. 


Svettig Johanna!


Elvira, när vi gått över bron. 


Där tyckte vi det var lunchdags, vi hade med oss "mackor med klegg"!


Sedan gick vi och gick, längre och längre bort från vattenfallet. Lite nedför, men mer uppför. Funderade ett tag på om vi hade gått vilse. Vi drack vatten i bäckar. Det regnade inte på oss, även om det var mulet, så vi hade tur!


Otrolig utsikt!


När vi kom ner köpte vi glass (de tog swish!)


Det var jobbigt att gå runt fallet, särskilt uppför, när man som jag är otränad och har ont i foten. Men det gick! Ca 5 km och det tog 2,5 h med glassinköp! 


På väg hem rundade vi Fulufjället och åkte in i Norge, det blev ungefär lika långt. Här kappas barnen om att komma först till Norge! En cache lyckades vi (Oskar) också hitta!


Fika vid Trysil-Knuts sten. En 1700-talsskidåkare, tror jag. Det var kallt när inte solen sken. 


Men en mycket vacker plats vid älven. 


Det var otroligt vackert hela vägen hem, med älv och Fulufjället. Ta den vägen om ni inte har bråttom!


En utflykt jag varmt rekommenderar!

1 kommentar:

  1. Åh vad mysigt! Jag tyckte det var så fint där! Fast vi var aldrig ovanför vattenfallet. Skulle gärna återvända dit någon gång...

    SvaraRadera