2017-07-02

Födelsedagsutflykt nr 2

Jag fick två utflykter när jag fyllde år, dels den till Varnhem som jag fick av Håkan och dels en utflykt till Nora med mordvandring av syrran. Igår var hennes första semesterdag och då passade vi på att göra den utflykten. När vi bokade såg det ut att bli regn, men vi fick toppenväder! En kunnig guide berättade för oss och ett sällskap från Nyköping och ett från Umeå om Maria Lang, eller Dagmar Maria Lange som hon egentligen hette. I många av husen runt stadens torg har det hittats lik i Marias böcker, bland annat huset som syns här på bilden.


Då och då dök Maria Langs systerson upp utklädd till olika Nora-original. Det blev lite för farsartat för min smak. Här står han bredvid Noras äldsta bevarade hus, där det bodde en tant som brukade säga åt Maria att hon inte fick lägga några lik i eller vid hennes hus! (I böckerna alltså)


Christer Wijk dök upp, ett lik hade hittats (Ser du skorna?)


Här hittades Anneli Hammar död i Kung Liljekonvalje av dungen.


Dagmar Maria Langes byst utanför huset där hon bodde efter pensioneringen.


Systersonen Ove berättade sedan en del personliga minnen, bland annat om kräftskivor med Sven Bertil Taube, Gösta Knutsson med många fler. Det gav vandringen en personlig touch.

På det stora hela var jag mycket nöjd med vandringen, även om jag hade hoppats på att få veta mer om de platser som förekommer i böcker och filmer.


Vi åt god lunch på restaurang På spåret. Jag gillade röran Urnebes som vi fick till köttet tillsammans med tzatziki och coleslaw.



Vi hittade en av inspelningsplatserna från filmerna!


Sedan var det dags för Noraglass i Strandstugan!


Den hann smälta lite innan jag hann fotografera den eftersom jag satt och bokade biljetter till Per Gessle när den kom. Dagens smak var persika och så fick vi vanilj och hasselnöt, som de har jämt.


Vi hann shoppa lite på loppisar också, innan vi åkte hem och tog ett kvällsdopp med barnen!

 
En mycket härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar