2016-07-19

Boktips - Snövit ska dö

Jag vet inte om jag har läst någon tysk deckare tidigare, men nu har jag i alla fall läst Nele Neuhaus internationella genombrott Snövit ska dö. Den handlar om Tobias, som kommer ut från fängelset efter tio år. Han blev som 20-åring dömd för morden på två flickor från den lilla byn i dalgången där han bodde, trots att deras lik aldrig hittades. När han kommer hem inser han att det inte bara är han som har straffats, hans föräldrar är utfrysta ur samhället och deras välbesökta pub har gått i konkurs.
Så hittas ett lik på ett flygplatsområdet i samband med en ombyggnation. En av poliserna börjar inse att Tobias förmodligen är oskyldig. Samtidigt rör Tobias hemkomst upp många känslor i byn och snart är drevet i full gång. När sedan ännu en ung flicka försvinner...


En spännande och bra deckare, flera gånger trodde jag att jag visste hur det låg till, bara för att inse att det gjorde jag inte alls. Byn för mina tankar till filmen Jägarna, ett litet samhälle där alla känner alla och står i beroendeställning av vissa. Och tiger om sånt de vet. 

Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar