2014-12-05

Böcker i november

1/11 Världens vinter av Ken Follett
5/11 Evighetens rand av Ken Follett
10/11 Gone girl av Gillian Flynn
14/11 En orolig grav av Elly Griffiths
19/11 VIP-rummet av Jens Lapidus
21/11 Jordstorm av Mons Kallentoft
23/11 Mörkt motiv av Louise Penny
28/11 Syskonmakaren av Lisa Jewell
29/11 Glasverandan av Ann

9 böcker i november.
Två av dem var ont-i-handleden-tjocka, nämligen Folletts böcker. Världens vinter har jag läst förut, den utspelar sig under andra världskriget. Evighetens rand är den sista i trilogin och utspelar sig efter andra världskriget till och med 1989. Den tredje boken är den sämsta i trilogin tycker jag. Det har dykt upp så många människor i berättelsen nu, alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn till de som det handlade om i första boken. Jag får lite svårt att hålla ordning på alla, i alla fall i början. Den känns mindre personlig och mer politisk än den första. Mer amerikansk. Men den är ändå bra, han skriver väldigt bra böcker även om det här inte är den bästa.
Gone girl finns ju som film nu. Den handlar om en man vars fru försvinner. Han  blir misstänkt för att ha mördat henne. Det är en spännande bok där man är oviss om vad som hänt hela tiden!
En orolig grav handlar om rättsarkeologen Ruth, vars kollega och gamla studiebekant dör i en mordbrand. Innan han dör hör han av sig till henne och berättar att han hittat ett mycket spännande fynd. Rolig och spännande!
VIP-rummet är en spännande kriminalroman om en kidnappning och ett oväntat samarbete mellan en fängelsekund och en jurist för att hitta den försvunne. Jag väntar på nästa bok i serien!?
Jordstorm var en spännande och bra Kallentoft, en man hittas mördad och en ung kvinna blir levande begravd.
Mörkt motiv är den första Three Pines-deckaren. En konstnär hittas död i skogen, ihjälskjuten med en pil. Mord eller olycka? Jag gillar den lågmälda tonen i böckerna, och personerna. Om det inte dog så mycket folk där så skulle jag vilja åka dit! Och jag lyckades rätt tidigt klura ut vem mördaren var!
Syskonmakaren har jag läst tidigare, upp täckte jag. De handlar om barnen till en spermiedonator, som lär känna varandra.
Glasverandan handlar om ett gäng blivande författare på författarkurs. En känd författare, en av deras lärare, blir mördad och en av de blivande författarna ses i rummet med en kniv i handen. Är det så enkelt att det är hon som är mördaren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar