2014-12-31

2014 i text och bilder

Januari

Jag renoverade Elviras rum, det blev så fint att jag skulle vilja bo där själv! Min morbror (mosters man) begravdes. Vi hade julgransplundring och rev pepparkakshuset. Barnen åkte skridskor och skidor och byggde snögrottor. Oskar började på simskola. Martina, Lovisa och jag bjöd Maria (födelsedagspresent) på en middag på Lerbäcks teater, Morden på Falkö.

Februari

Barnen åkte barnens Vasalopp. Vi valde skola åt Oskar. Jag såg på invigningen av OS i Sotji, och flera av tävlingarna, naturligtvis. Elvira och jag var på en deltävling av Melodifestivalen i Linköping. Vi åkte till Sälen och hade några underbara dagar med mycket skidåkning, skidskola och trevlig gemenskap. Jag köpte en donutplåt och gjorde munkar. Vi firade flera födelsedagar.

Mars

Vi sköt med Håkans luftgevär. Jag tittade på Vasaloppet (på TV). Vi geocachade i skogen. Elvira fick en ny cykel. Oskar byggde koja. Vi fikade vid Kullängsstugan. Jag satte upp studsmattan. Jag var på läromedelsmässan. Vita Millan besökte Oskar. Vi tittade på blåsippor vid ekängarna. Jag köpte en iPhone 5s. Vi turfade. Vi gjorde en tjejutflykt till Ullared.

April

Vi cachade vid jättestolen. Min församling slog ihop sig med en annan församling. Vi upptäckte att Oskar kunde läsa. Elvira sålde majblommor. Oskar hade simskoleavslutning. Barnen och jag fick påsklov. Vi fikade med Emma, Tim och Ida och med Camilla, Wilma och Tyra. En ny affär öppnade! Jag motionerade en hel del. Vi firade Mathilda. Vi var på kosläpp hos Oskars kompis Marcus. Vi firade påsk. Vi gjorde en utflykt till vitsippsängar. Vi jobbade och fikade och tog första doppet i vårt sommarparadis. Oskar var på sexårskontroll. Förskolan hade uppträdande och Oskar var konferencier. Håkan och jag firade tioårig bröllopsdag och åkte båt till Tallinn. Vi firade Valborg, tittade på brasa på kanalen och fyrverkerier.

Maj

Vi firade Johan. Vi cachade. Vi hälsade på hos Marcus. Söndax hade avslutning i regnet. Vi firade Lovisa. Vi firade Filip med en utflykt till Kinnekulle. Min bokklubb träffades i Hallsberg. Oskar var prickig, jag tror han hade vattenkoppar. Vi åkte till Borås med Gradins och Lindbloms. På Krist Himmelsfärdsdag cyklade vi till vårt sommarparadis. Vi fick en pool av min bror.

Juni

Jag fyllde år. Oskar hade piratkalas och släktkalas. Vi gick konst i ring. Elvira tog lite prover på lasarettet. Elvira slutade trean. Lovisa tog studenten. Jag gjorde saft. Vi badade i vår pool. Oskar slutade förskolan. Elvira slutade fritids. Vi åkte till Nyhem, Andjelin följde med. Brorsan gifte sig. Vi firade midsommar hemma och hos Gradins. Mathilda, barnen och jag åt glass i Söderköping och var på Harry Potter-utställningen. Vi åt glass i Nora. Jag gjorde sylt och saft. Mathilda, Josefin och jag var till Ullared.

Juli

Vi firade min brorson Daniel som fyllde 30 år. Vi åkte på utflykt med syrran. Vi såg Djungelboken på Lerbäcks teater. Min kompis Camilla kom och fikade Budapeststubbe. Vi gratulerade mamma i Sälen innan vi åkte vidare mot Funäsdalen. Där besteg vi Mittåkläppen och besökte Röros i Norge bland annat. Vi målade Dalahästar som vi köpte i Nusnäs. Vi tittade på röda näckrosor. Vi besökte Gränna och Visingsö. Vi solade och badade. Hala familjen skaffade pass. Vi åkte till Stockholm, värmebölja och tågförseningar. Vi hjälpte pappa att flytta in på ett äldreboende. Elvira var hundvakt. Vi gjorde en utflykt till Bergs slussar och Cloetta.

Augusti

Vi besökte Titanic-utställningen, Gekås och Varberg. Oskar började fotbollsskola. Vi tog många kvällsdopp. Vi hade gatufest. Oskar började fritids. Elvira tog hål i öronen. Vi var med Elviras klass på utflykt. Barnen sålde jultidningar. Vi hade kräftskiva. Vi besökte en marknad. Vi råkade få med oss en katt hem när vi besökte Josefin och Filip i deras nya lägenhet, doktor Sheldon Cooper, aka Shelly.

September

Vi åkte till Sälen, vandrade, umgicks och plockade blåbär. Jag sålde fika på hästtävlingar. Frysen gick sönder. Det var val och vi röstade. Oskar började simskolan igen. Håkan åkte till Polen. Vi firade Andjelin. Vi åkte till Ullared och firade Ingalill

Oktober

Söndax började. Vi åt kanelbullar på kanelbullens dag. Oskar började Minibollklubben. Vi firade pappa. Spisen pajade. Vi hälsade på Mathilda. Vi köpte ny frys/kyl/spis. Elvira och jag åkte till Stockholm. Vi cachade och plockade kantareller. Det blev höstlov, vi badade och pysslade.

November

Vi tände ljus på kyrkogårdarna. Den första snön kom. Syrran och jag var på Jul på Liseberg och Kristina från Duvemåla. Vi bakade lussekatter och pepparkakor. Oskar tappade sin första tand. Vi byggde en pepparkaksraket. Det var avslutning på Oskars simskola. Jag var ute och åt med ett par före detta arbetskamrater. Mamma, syrran och jag åt teatermiddag i Lerbäck, Tills döden skiljer oss åt.

December

Jag var sjuk. Söndax hade julfest. Vi firade Kalle, Pär och Elvira. Elvira och Andjelin var på lekobuslandet. Jag gjorde julgodis. Det var julfest på skolan. Vi gjorde marsipan och firade Maria. Vi åkte på julavslutningsutflykt. Vi lagade och åt thaimat hos brorsan. Vi firade jul.