2020-07-08

Vandring på Hundfjället!

Igår gav vi oss iväg på vandring på Hundfjället. Vi tog den gröna/blåa familjebacken upp. Det är brant och jobbigt, när man går uppför. Det regnade lite smått inledningsvis, men det gav sig ganska snart.

Vi fortsatte vidare ut på fjället. Först följde vi skoterleden, sedan en riven led, men stigen var tydlig.

Barnen fick vi inte med oss, så det var Håkan, jag och Mathilda som gick. Som ni förstår har inte jag tagit alla bilder själv!

Vi såg inte en människa åt nåt håll, det var otroligt fridfullt!

Här och där fanns små ”sjöar” av smältvatten och regn.

När det blev varmare matchade Mathilda och jag varandra! I bakgrunden skymtar först Västra Kalven med Tandådalens backar och bakom det Flatfjället, där vi ofta vandrar.

En sten mitt i ingenstans. Jag saknade Oskar, som säkerligen spontant hade poserat på stenen, som tur är ställde Mathilda upp!

Efter ca 4 km var vi uppe på toppen, tydligt markerad med ett röse. 925 möh, ska det vara.

Naturligtvis la vi dit varsin sten!

Sen åt vi lunch!

Vi fortsatte en bit till på stigen, så att vi såg dalen på andra sidan, men vi ville inte gå för långt, så vi vände.

Fast först stod vi länge och tittade på fjäll!

Sen gick vi tillbaka!

Sista biten tog vi Trollskogen, för att variera oss lite.

Det skulle vi inte ha gjort, det var nästan lika många barnfamiljer där som på vintern...

Vi gick ungefär en mil och eftersom det var en del uppför så känns det i benen idag! Glömde visst stretcha...
När vi kommit hem fick vi med oss barnen på en utflykt till Olnispagården, där vi köpte tunnbröd och fika!
Supergod rabarber- och jordgubbskaka!

Sen slöade jag resten av dagen, med bok, stickning och TV. Oskar trimmade lite, mellan regnskurarna och batteriladdningarna.

Det var ju tisdag och Svansen på Skansen, så det blev tapas från Dalarna! Olika supergoda röror, bröd och korv!

Kantarellröran var extra supergod. Jag åt inte upp allt men åt för mycket...

Sen slötittade vi på Allsången och Morden i Midsomer!

Nu är det dags att kliva upp och ladda för en ny vandring!