2020-07-09

Lägerdalsfjället!

Igår fick vi med oss Oskar på vandring! Vi tog bilen mot Myrflodammen och parkerade nån km innan vi kom fram. Hör har vi varit och tagit en cache nån gång, då var det extremt mycket mygg här. Nu var det bara nån enstaka, men det är kanske skillnad när man är i rörelse. Härifrån tog vi stigen mot Kläppenskjulet. Egentligen hade vi tänkt gå på höger sida om sjön där det är markerat en led på Fjällkartan, men vi hamnade på vänster sida istället och gick en fin stig. Lite blött och kladdigt var det, det hade ju regnat mycket under natten.

Nu fick vi gå på spänger i bland, det gillar jag. Det är vackert på nåt sätt. Ledkryss också!

Mellanmålspaus!

Efter ca 3 km kom vi till Kläppenskjulet. Där svängde vi och började gå uppåt. Rätt var det var fick vi fjällutsikt!

Vägen fortsatte uppåt och vi tog vätskepauser med jämna mellanrum. Tur att det inte var varmt!

Uppåt! Framåt!

Vi kom upp på sidan av Synddalskläppen.

Sen gick det lite nedför på blöta spänger.

Och sen började vi gå uppför Lägerdalsfjället.

Stig eller bäck, det är frågan?

Vi kom upp på toppen, trodde vi.

Men Håkan hade koll på att den allra högsta toppen var en bit bort. Så vi gick dit och där såg vi mer av fjällen bakom. Jag älskar blånande berg och önskar att jag kunde ta kort som gjorde dem rättvisa.

Det blåste lite på toppen!

Reklamkort för Engelsons, varje person när minst två saker därifrån!

Vi åt lunch nära toppen, och satt en stund och njöt av utsikten.

Sedan gick det nedför!

Blöta partier, myr och skog, det växlade lite. Vi mötte folk också, det hade vi inte gjort på vägen upp. Minst fyra sällskap, men fortfarande rätt folktomt och skönt, kan man väl säga.

En härlig bäck!

Mer myr och spänger!

Det blev t-shirtvarmt mot slutet, härligt!

Sen kom det helt överraskande en brant uppförsbacke, det var otippat och inte alls vad mina ben önskade. När vi vände oss om var det rätt vackert, berget till höger är Lägerdalsfjället. Vi började misströsta om att nånsin komma tillbaka till bilen, men bara några meter senare var vi vid stugor, på grusvägen mot bilen.

Vandringen blev ca 12 km och tog nära fyra timmar.

Efter dusch och kaffe åkte vi mot apoteket, Håkan behövde nåt eftersom kängskaftet trycker mot benet. Där råkade det vara loppis! Jag kom därifrån med en vit emaljmugg med blå kant, kanske slutar jag använda plastmuggar snart!

Efter lite mat-shopping åkte vi och tittade på flygplatsen och tog en cache! Min cache nummer 800!

Sen åkte vi hem och åt tacos och såg på Sällskapsresan!