2020-07-04

Dressed for success!

Torsdagen blev en utflyktsdag! Mathilda och jag tog tåget till stan. Först gick vi till Mathildas lägenhet och såg till att växterna fick lite vatten.  



Sen blev det lunch på Chop Chop!



Därefter shopping. Ett uppblåsbart liggunderlag och en jeansjacka mm blev det för min del. 
Sen fikade vi!



Vi tittade lite till i affärer, innan vi möte upp syrran vid en parkering nära slottet. Sen var det dags för utställningen Dressed for success, med kläder från olika filmer och serier. 



Kläder från The King’s speach, jag kan nästan se Colin Firth och Helena Bonham Carter!



Det jag helst ville se var kläderna från den underbara serien Downton Abbey, och jag blev inte besviken! (Jo, lite, jag hade velat se ännu mer) Även här kan jag nästan se Maggie Smith, Hugh Bonneville och de andra!





Tjänstefolket fanns också representerade, John Bates och Anna Smith. 



Liksom Mrs Patmore!



Och Mrs Hughes!



Sen tog vi en glasspaus i väntad på en guidad visning av slottet. 



Guiden berättade intressant och bra, men jag hade velat se mer av slottet. I mitten av bilden ses en bit av det ursprungliga tornet på platsen för slottet. 



Vi fick också gå ner i fängelsehålan. 





Fy för att sitta fastkedjad där i mörker och lera!



Sen kikade vi på kanonerna på norra terassen. 



Och sköt med armborst!



Sen blev det mer shopping, sushi och så avslutade vi med att köpa två billiga tält, tanken är att vi ska tälta i Sälen!

En mycket trevlig utflykt!

1 kommentar:

  1. Låter jättemysigt; älskar historia etc... Vilket slott är det ni besökte?

    SvaraRadera