2014-02-22

Munkar

Idag har jag köpt en donutplåt på Lagerhaus och naturligtvis var jag tvungen att testa den på en gång! Inspirationen och receptet hittade jag hos Hus nr nio, som för övrigt har många recept jag vill testa!


 
Så här gjorde jag:
 
Donuts
2 ½ dl mjöl
1 1/4 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl mjölk
1 tsk citronsaft
1 ägg
1 ½ msk smält smör
 
Smörj donutplåten med rapsolja. Sikta mjöl, socker, bakpulver, salt och vaniljsocker i en bunke. Vispa ägget i en annan bunke. Blanda mjölk och citronsaft i en tredje bunke. Rör ihop alla ingredienser. Fyll formarna till hälften. Grädda i ca 6 min, 225 grader, långt ner i ugnen. Låt svalna ett par minuter innan du tar ut dem ur formen och doppar dem i socker.
Vill du ha fler idéer på vad du kan ha på munkarna så titta in hos Hus nr nio!
 
Den här smeten räckte till två plåtar, dvs 12 hjärtmunkar. Det blev lite smet över, men jag orkade inte göra fler =) Funderar på att skaffa en minidonut-plåt också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar