2012-08-02

Nora

Idag blev det en utflykt till Nora! Nora är en mysig liten stad som jag gärna besöker. De senaste åren tror jag vi har varit där varje år. Vi åker alltid gamla vägen in i Nora. Mamma kommer ihåg från när hon var barn hur de åkte genom skogen, morfar sa att de skulle blunda - och så plötsligt när de fick titta låg Nora med kyrktorn och sjö nedanför dem. Det är samma sak nu, fast det ligger en massa hus där det förut var skog.

Barnen tittade på båtar vid sjön, Elvira vill ha en sån här båt.


Oskar vill ha en svan!


Vi åt naturligtvis Noraglass, det var målet med vår resa. Vi valde att sätta oss vid Kafé Strandstugan och njuta av glass och kaffe. Mamma har varit där när hon var ung, men då var det bara servering i ett litet rött hus. Varje dag görs Noraglassen i endast tre smaker, idag var det vanilj, hasselnöt och pistage. Gott!


Sedan blev det besök i antikbodar och loppis. Jag hittade en klocka som jag ska ha och ringa in mina elever med!

Innan vi åkte hemåt åkte vi till Skofthyttan (?) där mamma tillbringade delar av sin barndoms somrar hos sin moster Ester. Huset finns inte kvar, men det låg mellan det vita och det röda huset (båda är nybyggda), till vänster om den höga granen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar