2016-01-24

Ingefärsshot

Förra söndagen fick jag smaka ingefärsshot hemma hos Mari när vi var där och åkte skidor. Ingefära ska vara bra mot allt möjligt:
* Bra för magen - minskar gasbildning
* Förhindrar och lindrar förkylning - innehåller massa antioxidanter
* Bra för hjärtat - minskar kolesterolet och ökar blodflödet i kroppen
* Ökar matsmältningen - du förbränner fler kalorier
* Bra mot migrän - lindrar illamående och motverkar inflammatoriska ämnen i hjärnans blodkärl

Därför tyckte jag att det kunde vara värt att testa. Att jag gillar ingefära och citron hör väl också till saken.


Jag har nu testat två recept. Det första gjorde jag förra söndagen och det lyder som följer:

1 liter vatten
1 knöl ingefära (75 g hade jag)
2 citroner, saften
2 msk honung

Koka den hackade ingefäran i vattnet 20 min under lock. Låt svalna, blanda i honung och ingefära.

Det här blev starkt, inte obehagligt stark, men nästan så jag ville skölja munnen efteråt.

Sedan läste jag att ingefäran inte ska upphettas över 60 grader och honungen inte över 40 grader och testade detta recept:

1 liter vatten
200 g ingefära (Jag hade 150g)
2 citroner, saften
2 msk honung.

Hetta upp den hackade ingefäran och vattnet till 60 grader. Låt stå och dra i 30 min. Sila bort ingefäran. Blanda med honungen när temperaturen sjunkit till 40 grader. Häll i citronjuicen när blandningen svalnat.

Det här blev väldigt svagt, alldeles för gott.



Förvaras i flaska i kylen, läste nånstans att det ska stå sig en månad, men mitt var slut efter en vecka.

 
Funderar på vilket recept jag ska följa nästa gång?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar