2014-04-07

Påskenkät

Marie har hittat på en påskenkät, som jag givetvis måste svara på:

Hur firar du påsk?
De senaste åren har vi oftast ätit påskmat redan på långfredagen. På påskafton går barnen påskkärring, vi letar ägg som påskharen gömt, vi målar ägg, vi tar med oss extra gott fika och åker på en liten utflykt och på kvällen grillar vi.

Har du någon speciell påsktradition?
Vi brukar ofta tillbringa annandag påsk med släkten i vårt sommarparadis.

Ger du påskägg, till vilka?
Till barnen, de som är hemma. Maken har också fått nåt nån gång. Ibland ger jag mig själv ett också, annars får jag inget!

Ger du påskpresenter?
Ibland har barnen fått nån liten present.

Har du något barndomsminne du vill dela med dig av?
Jag har inga minnen av att vi firade påsk så särskilt mycket när jag var barn, jag vet att jag brukade gå påskkärring och få påskägg. Och skjuta sådana där små smällare som barn fick ha på den tiden. Jag minns en påsk när jag själv ville gömma mina påskägg kvällen innan, sen trodde jag att jag skulle hinna glömma var jag gömt dem till morgonen därpå... Det gick inte så bra!

Vad brukar du äta till påsk mer än påskägg?
Julbord light: sill, påskmust (Hammars), kanske lax, köttbullar, Janssons frestelser mm.

Vad är det bästa med påsken?
Att jag har påsklov!

Påskpyntar du?
Ja, vi har ris med fjädrar och vi ställer fram några hönor etc i köket.

Påskpyntar du ute?
Ja, ris med fjädrar!

Gör du eget påskgodis?
Vi brukar göra påskkola ibland. (Som julkola fast inte i en julburk!)

Är påsken lite viktig som julen för dig, varför/inte?
Som kristen tycker jag att påskens budskap, att Jesus dog för oss och uppstod, är oerhört viktigt och centralt. Vi firar dock julen mycket mer, har många fler traditioner kring den och jag har ju till och med en egen blogg för julen. På så vis är julen viktigare än påsken.

4 kommentarer:

  1. Svar: Det beror ju lite på hur tjocka man vill ha fudgen men jag gör i en som är ca 10x25 i bottenyta. Då blir de ganska tjocka, mer åt det fyrkantiga håller.
    Fudgen blir godast om de inte står framme för lång stund innan man ska äta dem för då blir de lätt för mjuka enligt mig.
    Helen

    SvaraRadera
  2. PÅSKKOLA!!!!!!!! (gissa vem)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning ;) Men du får komma och hjälpa till!

      Radera
  3. Roligt att läsa dina svar.

    SvaraRadera